De andre elevene ble holdt inne i friminuttet og sendt hjem etter at politiet hadde avklart situasjonen.

Mandag ble elever ved en ungdomsskole i Trondheim holdt inne i klasserommene sine, med lærere til stede, i et friminutt. Årsaken var at en elev hadde truet medelever. Denne eleven ble kort tid etter observert på skolen med to kniver. En ansatt tok knivene fra eleven og ingen ble skadet.

- Eleven er tatt hånd om og vi samarbeider med politi, barnevern og andre etater om denne personen. Det er en enkelt elev som trenger hjelp. Vedkommende har ingen gjeng rundt, sier rektoren ved skolen.

Bevæpnet politi rykket ut

Kl 12.20 mandag fikk politiet telefonen fra rektor.

- Eleven hadde truet med å dra hjem og hente våpen. Så vi sendte en uniformert, bevæpnet patrulje for å ta imot ham om han kom tilbake, opplyser operasjonsleder Trond Volden i Trøndelag politidistrikt.

I mellomtiden kom eleven raskt tilbake på skolen, før politiet hadde nådd frem. En ansatt fikk tak i eleven og tok fra han de to knivene.

Sendte hjem elevene

I brevet rektor sendte ut til foreldre og foresatte via meldeboka mandag ettermiddag opplyser de kort om situasjonen som oppsto.

«Elevene ble holdt inne på klasserom i et friminutt i dag for å få oversikt og kontroll over situasjonen (...) Da vi fikk bekreftet at det var trygt valgte vi å informere kort i alle klasser og sende hjem elevene (...).» Skolen forsikrer om at morgendagen er trygg for elever og voksne på skolen.

Rektor opplyser at skolen vil sende ut mer informasjon til foreldre når de har bedre oversikt.

Enkeltepisode

Kommunalsjef for skole i Trondheim Eva Elisabeth Belboe har inntrykk av at foreldrene er fornøyde med informasjonen som er gitt fra skolen. Hun anser gårsdagens episode som en enkeltepisode.

- Her er det snakk om en enkeltelev som befinner seg i en sårbar situasjon, og slike episoder er egentlig et rop om hjelp. Det dreier seg om en enkeltepisode, og enkeltepisoder er det vanskelig å gardere seg mot, sier Belboe.

Hun forteller at skolene har planer for forebygging av slike hendelser, som handler om å bygge et trygt skolemiljø, gode relasjoner mellom voksen og elev, lære gode sosiale ferdigheter, osv.

Har skolene tilstrekkelig med ressurser til å håndtere slike episoder?

- Ja det har de. Og de har også støttesystemer som bidrar i slike enkeltsaker. I dette tilfellet ble eleven umiddelbart fulgt opp av hjelpeapparatet rundt, sier Belboe.

Hun sier de ikke har merket noen markant økning i forekomsten av slike hendelser.