- Norge må være på vakt mot sosial dumping, sier Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad.

Senterpartiet mener ett av de store spørsmålene etter slaget Beitstadsundet bør være om Norge skal opprettholde sine kompetansemiljøer i anleggssektoren eller om utenlandske interesser skal overta alle de store utbyggingene.

Les også: Kinesisk selskap bygger trøndersk bru

- Vi tar tildelingen av Beitstadsundbrua til etterretning. Når prosessen først ble gjennomført på denne måten, ga resultatet seg selv, mener Arnstad.

Frykter sosial dumping

Senterpartiet har vært skeptiske til å slippe kineserne inn på det norske anleggsmarkedet. Arnstad tror Beitstadsundbrua blir en inngangsport til de mange, store prosjektene langs E39.

- De ser nok for seg å få en stor rolle i Norge på brubygging. Det tror jeg blir en vanskelig konkurranse for norske aktører.

Les også kommetaren: Klønete ansvarsfraskrivelse

- Hvorfor det?

- En ting er at de har med seg kinesisk stål. Det er greit nok. Vi importerer stål også i dag. Men kineserne vil også i stor grad ha med seg egen arbeidskraft. Da blir det uhyre viktig for norske myndigheter å overvåke at arbeidslivsreglene blir overholdt. Det gjelder både på lønn og arbeidstid. Vi kan ikke med åpne øyne se på kineserne – direkte eller indirekte – presser ned standarden i norsk arbeidsliv.

- Er det noen erfaring for at de gjør det?

- Nei. Men kineserne har heller ikke vært i Europa så langt. Norge og Beitstadsundbrua blir en inngangsport.

Les også: Skandaløst dårlig håndtering

- Er det da rettferdig å gå i rette med kineserne?

- Vi beskylder ikke kineserne for noe. Men vi har sett fra andre bransjer at når store utenlandske selskaper etablerer seg i Norge så settes rammer og regelverk under press. Senterpartiet er svært kritisk til sosial dumping. Det må være en refleks at myndighetene øker vaktsomheten mot sosial dumping når nye, store aktører melder seg på banen. Hvis ikke risikerer vi at vi får vi en svært lite rettferdig konkurranse.

- Invitert og stimulert

Arnstad konstaterer at Norge ikke har så mange valgmuligheter når det gjelder selskaper fra EU- og EØS-området.

Les også: - Vi kan ikke ha myndigheter som fraskriver seg ansvaret for norsk utenrikspolitikk

- Når det gjelder land vi ikke har avtale med, har vi større mulighet til å gjøre noen valg og avveininger. Ett av de store spørsmålene etter denne saken blir om hvilket arbeidsmarked og hva slags konkurranse vi vil ha. Skal Norge skal opprettholde sine kompetansemiljøer i anleggssektoren eller la utenlandske interesser overta alle de store utbyggingene, sier Arnstad.

I likhet med fylkesrådet i Nord-Trøndelag mener Arnstad at det er regjeringen som burde avklart situasjonen rundt anbudstilbydere uten handelsavtale.

Les kommetaren: Gåten i Beitstadsundet

- Det er ikke riktig at som Per Sandberg sier at «alle andre fylker har klart å håndtere dette». Ingen andre fylker har tidligere vært i denne situasjonen, sier Arnstad.

Hun tror ikke den sittende regjeringen er spesielt opptatt av å begrense kinesisk tilgang i Norge.

- Nei, tvert imot. Statens vegvesen har vært på besøk i Kina og hatt kinesiske selskaper på besøk i Norge. De kinesiske statsselskapene er invitert og stimulert til å komme til Norge å bygge, sier Arnstad.

Sichuan Road and Bridge Group har tidligere på det mest bestemte avvist at de utfordrer norske arbeidslivsregler.

Firmaet har også pekt på at de i arbeidet med Beistadsundbrua vil benytte seg av noe lokal arbeidskraft.

LES KOMMENTAREN: Graver de seg dypere ned nå, havner de i Kina

Her kan du se animasjonsfilm over ny fylkesvei 17 fra Bangsund til Beitstad.