To eneboliger er kjøpt av Trondheim kommune og solgt videre. Den ene av disse ble utbedret før salget.

Skadene oppsto da det skulle bygges fortau i regi av Miljøpakken i Olav Duuns veg mellom Odd Husbys veg og Arne Garborgs veg, også kalt Larsbyen på Byåsen. Samtidig ble det lagt nye vann- og avløpsledninger. Anleggsarbeidene ble hovedsakelig utført i 2014 og 2015. Setningsskadene oppsto på hus nær krysset mellom Olav Duuns veg og Arne Garborgs veg.

Dette skal en gang i tiden ha vært et myrområde, og en av beboerne sier han forsøkte å advare kommunen mot å starte graving uten å undersøke grunnforholdene nærmere, men advarslene ble ikke tatt til følge.

- Ble grunnforholdene sjekket nærmere før graving?

- Det ble utarbeidet en geoteknisk rapport i forkant av arbeidene. Kommunen visste om myrforekomstene, og det ble utført kompenserende tiltak med den hensikt at myra ikke skulle dreneres ved masseutskifting for vei-, vann- og avløpsfundament, svarer Kristin Greiff Johnsen, teknisk sjef i kommunalteknikk i Trondheim kommune.

Dekkes av forsikringen

Hun legger til at kommunens forsikringsselskap (Svenska Kommun Forsikring AB) dekker kostnaden for skadene. Kommunen betaler egenandel. Tidlig ble det klart at de berørte ikke ville få noen bistand fra egne forsikringsselskap. Det ble derfor nødvendig med bistand fra kommunen og kommunens forsikringsselskap også i selve skadehåndteringen.

- Merkostnaden for Trondheim kommune i forbindelse med skadesaken beløper seg til om lag 1,5 millioner kroner. Dette inkluderer egenandel, saksbehandling og utvidede setningsregistreringer. Skadeoppgjøret til forsikringsselskapet er ikke ferdig, men vil være i størrelsesorden 15–20 millioner kroner, sier Johnsen.

- Det er en krevende situasjon for huseierne å oppleve dette. På hvilken måte har kommunen ivaretatt huseierne og får de dekket utgiftene?

- For de tre eiendommene der nye hus er bygget, har de berørte gjennom kommunens forsikring fått dekket kostnader for nye hus til boliger med omtrent samme areal som de hadde og som tilfredsstiller dagens krav og standarder.

Kjøpt ut etter takst

Johnsen legger til at to eiendommer er kjøpt ut av Trondheim kommune etter en takstverdi på boligen i uskadd tilstand. Disse er videresolgt på det åpne markedet med opplysninger om husenes skadehistorikk. Skadehistorikken medfører et salgstap for kommunen, som dekkes gjennom forsikringen.

Hun understreker at Trondheim kommune har forståelse for at belastningene omfatter mer enn en ren økonomisk kompensasjon.–Vi har etter beste evne forsøkt å ivareta de berørtes interesser under disse omstendighetene, sier teknisk sjef Kristin Greiff Johnsen.

Ingen av de berørte beboerne ønsker å stå frem med navn. De fleste uttrykker at de er fornøyd med hvordan Trondheim kommune og forsikringsselskapet har håndtert saken.

- Jeg er fornøyd, jeg har lagt prosessen bak meg. Nå må vi se fremover.

- Du kom til enighet med kommunen?

- Ja, vi ble enige. Boligen er revet og bygget opp på nytt, og vi skal snart flytte inn, sier vedkommende.

Flyttet til nabohus

En annen har solgt en av de berørte boligene og flyttet inn i nabohuset, som stort sett unngikk de største skadene.

- Vi kom hjem i mellomjulen og da hadde jordmassene sunket om lag 30 cm. Det var et sjokk, forteller mannen.

Hans inntrykk er at alle han har snakket med er strålende fornøyd. De fikk en veldig god dialog med Trondheim kommune. Selv ble han kjøpt ut og fikk erstatning.

- Er det forhold rundt denne saken du er misfornøyd med?

- Nei, jeg har ikke noe å utsette på kommunen, den har opptrådt profesjonelt. Boliger fra 1960- og 70-taller er revet og erstattet med gedigne, moderne boliger.

Må kjøre på fortauet

Derimot er han misfornøyd med at det nybygde fortauet har gjort veien smalere. –Skoleveien skulle gjøres tryggere med midler fra Miljøpakken, men fordi veien er blitt så smal, må biler svinge opp på fortauet når to kjøretøy møtes, sier han.

Kommunaldirektør for byutvikling, Einar Aassved Hansen, opplyser at arbeidene med å sette i stand området blir forhåpentligvis ferdig i løpet av våren 2018. Kommunalråd Geir Waage (Ap) regner med at politikerne blir gitt en orientering når rådmannen har sin sluttrapport ferdig.

Gravearbeid: Krysset Arne Garborgs veg / Olav Duuns veg fotografert 27. juni 2015 da gravearbeidene var i full gang. Det skulle bygges fortau og legge nytt vann- og avløpsnett. Foto: norgeibilder.no
Før skadene: Arne Garborgs veg i juli 2010, før de fatale gravearbeidene startet. Foto: Google street wiew