Nytt takstsystem og sonemodell for kollektivtrafikken innføres fra 1. januar – når Trøndelag samles til ett rike.

Modellen ble behandlet i hovedutvalget for transport denne uken. Forslaget innebærer at de som tar båt for eksempel fra Ørlandet til Trondheim i dag, også må betale bussbillett hvis de skal videre fra hurtigbåtkaia. Dette gjelder eventuelt også pendlerne fra Vanvikan og andre steder.

- For dem som har periodekort og som er avhengig av buss videre, vil det bety en ekstra kostnad på 760 kroner i måneden – en økning på nesten 20 prosent ut fra dagens takster, påpeker fylkespolitikere Torhild Aarbergsbotten (H), som sitter i hovedutvalget for transport.

Ses video: Bli med å «prøvekjør» nye E6 på Tiller

På vegne av Høyre og Frp fremmet hun derfor forslag om at dagens ordning videreføres. De fikk bare støtte fra Pensjonistpartiet.

- I mange festtaler er det blitt sagt at man skal legge til rette for arbeidspendling til kampflybasen på Ørland. Båttakstene er allerede veldig høye, så mange vil nok vurdere om de har råd til å reise kollektivt hvis dette blir stående. Kanskje vil folk flytte eller bruke bilen. Det kan umulig være en ønsket utvikling med tanke på nullvekstmålet i Trondheim, sier Høyre-politikeren, som selv pendler fra Fosen.

Kan bli dyrere: Pendling med Hurtigbåten.

Ap forstår problemet

Leder av transportutvalget, Per Olav Hopsø (Ap) sier Høyre-politikeren har et poeng i at dette kan bety en vesentlig kostnadsøkning for noen.

- Men vi stemte nei til forslaget hennes fordi vi ikke vet hvor mye det vil koste oss, sier Hopsø.

Les også: Lokal uenighet kan utsette E6 til 2035

Han ba isteden rådmannen om å utarbeide et notat som viser de økonomiske konsekvensene.

- Vi vil styrke arbeidsregionen, men den nye modellen for takst og soner kan allerede gi oss en ekstraregning på 11 millioner i året ved at det for mange blir billigere å ta buss i distriktet. Samtidig har vi jobbet lenge for å få hovedkampflybasen til Ørlandet, og vi har lovet for å sørge for god kollektivdekning. Så her må vi passe på at det ikke får ekstreme, negative konsekvenser, sier Hopsø.

- Så hva skal til for at Ap stemmer for forslaget?

- Vi kan ikke risikere at fylkeskommunen får enda større utgifter, så jeg håper rådmannen kommer med en løsning på problemet.

- Kan det være aktuelt å gi gratis overgang noen steder, men ikke over alt?

- I utgangspunktet nei. Enten må vi gi gratis overgang til alle når de bytter fra båt til buss eller ikke. Vi må ha et likt system for alle som reiser kollektivt i Trøndelag, sier Hopsø.

Per Olav Hopsø (Ap) sier de stemte nei til Høyre-forslaget fordi de ikke vet hvor mye det vil koste fylkeskommunen.

Les også: Du får kjøre i 110 km/t på denne E6-strekningen i Trøndelag

Utarbeider notat

Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen får nå i oppgave å se nærmere på saken.

- Vi skal belyse eventuelle konsekvenser av dette, og legge notatet frem før fylkestingets behandling av saken i desember, sier Mjøen.

- Vil det bli dyrere for pendlere?

- Det vet vi ikke enda, det er det vi skal sjekke. Man kan også se for seg en løsning der det noen steder blir gratis overgang, men ikke over alt. Dette må vi komme tilbake til. Det gjør vi i samarbeid med AtB, sier Mjøen.

Rådmann i nye Trøndelag, Odd Inge Mjøen.

Saken blir tema også i fylkesutvalget neste uke, siden Aarbergsbotten vil stille spørsmål rundt saken.

- Forslaget om å fjerne gratis overgang har ikke vært ute på høring hos kommunene. Jeg vil vite hvorfor det ikke har skjedd, sier Aarbergsbotten.

Les også: Full jagerflyfest ved Ørland flystasjon