STATSBUDSJETT 2018

- Ap må først og fremst gratuleres for at de har forlatt «skatteløftet» om 15 milliarder kroner i ekstra skatter og avgifter i denne perioden, sier Frps Siver Bjørnstad.

Arbeiderpartiets alternative budsjettopplegg neste år inneholder en skatteøkning på 4,6 milliarder kroner og klare føringer for at Arbeiderpartiet ikke lenger skal gå til valg på økt skattetrykk.

- I valgkampen var det som om 15 mrd. kr var avgjørende for å klare oppgavene innenfor skole, barnehage, helse og eldreomsorg. Nå er dette nedskalert til 4,6 mrd. kr. Det er i alle fall en god start, sier Bjørnstad, som sitter i finanskomiteen på Stortinget for Frp.

- Aksepterer skattekutt

Bjørnstad konstaterer at Arbeiderpartiet med sitt budsjettopplegg for neste år beholder mer enn 20 av 25 milliarder kroner i skatteletter stortingsflertallet har bevilget de siste fire årene.

- Ap har tidligere uttalt at en krone til skattekutt er en krone til velferdskutt. Jeg er veldig fornøyd med at Trond Giske og Arbeiderpartiet med dette budsjettet gravlegger den holdningen, sier Bjørnstad.

I sitt skatteopplegg øker likevel Arbeiderpartiet formuesskatten til 1,1 prosent, og samler med dette inn 3,3 milliarder kroner.

- Det er leit at Arbeiderpartiet ønsker å øke skattetrykket på stabilt, norsk eierskap landet rundt, mens utenlandske eiere går klar av hele formuesskatten, sier Bjørnstad.

LES MER : Vil bruke 1,4 milliarder kroner mer

Urolige for elektrifisering

Arbeiderpartiet holdt fredag en helhetlig presentasjon av sitt alternative statsbudsjett for neste år.

I motsetning til Venstre, men i likhet med KrF, unnlater partiet å prioritere Trønderbanen direkte i budsjettopplegget.

Elektrifisering av Trønderbanen har vært under forberedelse i mange år, og da Nasjonal Transportplan ble lagt fram og vedtatt i vår var elektrifiseringen prioritert i første seksårsperiode av perioden 2018-2023.

Men da regjeringspartiene la frem sitt budsjettforslag i høst, var det uten midler til prosjektet.

Regjeringen begrunnet nullingen med at de syntes elektrifiseringen av Trønderbanen er blitt for dyrt, og vil heller utrede mer fremfor å starte prosjektet.

- Dette bekymrer oss. Uten midler i 2018 spøker det for prosjektorganisasjonen. Dersom prosjektorganisasjonen rigges ned, ryker elektrifiseringen, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann, Sverre Myrli.

- Høy prioritet

Regjeringens samarbeidspartner Venstre svarte med å prioritere elektrifiseringen av Trønderbanen med 200 millioner kroner i sitt alternative budsjettopplegg.

Venstre sitter nå og forhandler med regjeringspartiene om neste års statsbudsjett.

Arbeiderpartiet har satt av 400 millioner kroner ekstra til drift, vedlikehold og investeringer på jernbanefeltet, men har ikke konkret prioritert elektrifiseringen på Trønderbanen.

- Vi har satt av 400 millioner kroner ekstra til jernbane neste år. Er det to ting som uroer oss, så er det nettopp fremdriften i elektrifiseringen av Trønderbanen og det allerede igangsatte Intercity-prosjektet på Østlandet, sier Myrli.

Han forsikrer at Trønderbanen har høy prioritet hos Arbeiderpartiet.

- Vi er veldig innstilt på å presse på i denne saken. Trønderbanen må i det minste få ressurser nok til å holde hjulene i gang til en oppstart på slutten av året eller i 2018, sier Myrli.

ALTERNATIV: - Det er lite som er mer alternativt enn et alternativt budsjett. Her er likevel våre svar for oppgavene Norge står overfor neste år, sa partileder Jonas Gahr Støre da han og finanspolitisk talsmann Trond Giske presenterte Arbeiderpartiets budsjettopplegg for 2018 fredag. Foto: Berg-Rusten, Ole, NTB Scanpix