- For å forebygge vold og trusler i skolen, må man ha tid og mulighet til å jobbe godt med dette i hverdagen. Det har ikke lærerne våre, sier ungdommene.

LES SAKEN: 200 ansatte i Trondheimsskolen har hittil i år meldt fra om at de har vært utsatt for slag, spark eller skalling

Lærere i Trondheimsskolen har til nå i høst har rapportert inn 200 tilfeller av vold og 75 tilfeller av trusler til kommunens HMS-register. Det var noe økning i tallene for oktober, men så langt i november ligger rapporteringen under fjoråret. Sist fredag skrev Adresseavisen om hvordan en lærer og en tillitsvalgt opplever å stå i et konkret alvorlig voldstilfelle. De fortalte også om den generelle utryggheten de opplever når arbeidshverdagen preges av trusler og konfrontasjon.

Adresseavisen har og skrevet om en lærers opplevelse av å komme i alvorlig fysisk konfrontasjon med en ungdomsskoleelev.

Volden rammer alle

-Jeg tror det finnes vold og trusler overalt og at dette kan være et problem på de aller fleste skoler, sier Silje Leirvik som er elev ved Klæbu ungdomsskole.

Når en voldshendelse rammer en skole skaper det utrygghet for alle som oppholder seg der, forklarer ungdommene.

- Det blir dårlig stemning, selvsagt. Og når vi ikke får vite så mye, lurer vi jo på hvorfor. Hva skjer? Da kan det føles utrygt å være på skolen. Jeg synes det er best når ledelse, sosiallærere og lærere snakker med elevene og informerer godt. Hvis ikke, blir det mye snakk og rykter. Da er det jo som om problemet vokser, sier Silje.

De andre legger til at voldshendelser ofte filmes og at det ikke er ukjent at dette spres i sosiale medier, særlig blant de eldre elevene. Det igjen skaper ytterligere uro.

Lærere må ha tid til elevene

- Jeg tror det viktigste som må på plass for vanskeligstilte elever og for å forebygge vold, er tid til og rom for å skape gode relasjoner mellom elever og lærerne, sier leder i Ungdommens bystyre i Trondheim, Gjermund B. Gorset. Han er også elev ved Thora Storm videregående skole.

Ungdommene opplever at lærerne deres har dårlig tid.

- De skal forberede timer, rette prøver, registrere fravær og følge opp elever. De har ikke nok tid til å følge opp vanskeligstilte elever, sier Gorset.

Når klassemiljøet er dårlig gir det grobunn for mer uro, mener elevene.

- Det handler om å ha et godt klassemiljø. I et godt miljø er det opparbeidet tillit mellom elever og lærer. I store klasser med få lærere sier det seg selv at det er vanskelig å opprettholde gode relasjoner, sier Olav Erland. Han er elev på Kristen videregående skole, Trøndelag (KVT).

LES KOMMENTAR: Tallene som skremmer

Systemet svikter elvene

- Systemet svikter elevene, for utryggheten rammer jo dem, sier Gjermund B. Gorset.

Det er tiden lærerne har til rådighet og kompetansen lærerne har som er ankepunktet deres.

- Jeg tror at flere folk i skolen vil hjelpe. Folk med kompetanse, som miljøarbeidere, sosiallærere og spesialpedagoger kan være en ressurs, ikke bare for elevene, men også for lærerne, sier Olav Erland.

- Og det igjen krever mer ressurser. Det ser det jo ikke ut som man vil nå frem med flere lærere i skolen heller, når man i rådmannens forslag til budsjett kutter nettopp i lærertetthet, sier han.