Det er bystyrerepresentant og fraksjonsleder for finans og næring i Trondheim, Tom Christian Lindvåg (Ap), som foreslår dette.

- I kombinasjon med et serveringssted i området ved Våttakammen vil Trondheim få en ny attraksjon til glede for både turister og byens egen befolkning, sier han.

Lindvåg har sendt en interpellasjon til bystyrets møte i desember, der han ber bystyret vedta at rådmannen utreder muligheten for å bygge og finansiere, i samarbeid med private, en gondolbane og et serveringssted.

Fra Våttakammen er det bare 800 meter i luftlinje til den nordligste delen av Ilsvika, som grenser mot Fagervika, men skråningen fra sjøkanten og opp til utsiktspunktet er både bratt og ufremkommelig for mange.

- En gondolbane ville gjort dette bynære utsiktspunktet lett tilgjengelig for alle og samtidig åpnet en ny dør til resten av Bymarka, sier Tom Chr. Lindvåg.

Bergen har Fløibanen som frakter et par millioner passasjerer i året, mens Fjellheisen i Tromsø tar med seg et par hundre tusen turister opp på byens tak. Nylig fikk Loen i Stryn en spektakulær gondolbane som går 1000 høydemeter. På alle stedene tilbys folk servering.

Plan for friluftsliv

I oktober vedtok bystyret «Plan for friluftsliv og grønne områder», som inneholder bl.a. disse punktene:

Naturlige utsiktspunkter utvikles med informasjon og utsmykning som turmål både i markaområdene og i utbygde områder.

Bygge ut et robust nett av hovedturveier og skiløyper i marka, bygge nye turveier og fornye/rehabilitere eksisterende turveinett i byggesonen.

Etablere attraktive aktivitetsportaler for markaområdene.

Legge til rette for friluftsliv for eldre.

Lindvåg mener gondolbanen er med på å bygge opp under disse punktene. Våttakammen er ifølge Lindvåg kanskje det aller fineste utsiktspunktet byen har, 286 meter over havet, og med utsikt over store deler av fjorden og hele Trondheim sentrum. At utsikten er god, bekreftes også ved at Våttakammen i flere hundre år var en vardeplass der bål ble tent for å varsle byens borgere om mulige farer.

De aller sprekeste

- Men det er ikke så lett å komme seg opp på Våttakammen. I dag er denne utsikten forbeholdt de sprekeste av oss, som i tillegg vet å finne én av de kronglete stiene som fører hit. Hva om vi gjorde utsiktspunktet tilgjengelig for alle, inkludert småbarnsfamilier, eldre, de som er dårlig til beins og alle turistene som kommer til Trondheim? Og hva om Våttakammen samtidig kunne blitt en ny inngangsport til resten av Bymarka og et nytt stoppested for dem som allerede bruker marka?

Lindvåg mener at for å skape en attraksjon for besøkende og byens befolkning bør det etableres et serveringssted der man kan nyte noe godt å spise og drikke mens man skuer utover fjorden og byen. Et slikt serveringssted vil være synlig fra gatene i sentrum og for dem som kommer seilende inn fjorden, og kan bli et nytt landemerke i Trondheim. Gondolbanen vil bli noe helt annet enn Tyholttårnet. Han presiserer at restauranten ikke bør bygges oppe på selve toppen, men i området ved siden av eller på undersiden av Våttakammen.

Den nordlige delen av Ilsvika mellom Bynesveien og fjorden eies i dag av Trondheim kommune, med unntak av en liten del som tilhører Bane NOR. Like ved sjøkanten ligger et område som etter Lindvågs mening kunne være egnet som startpunkt for en gondolbane. Til denne delen av Ilsvika har man allerede en godt opparbeidet gang- og sykkelsti, og med busstopp i umiddelbar nærhet. På vestsiden av Bynesveien (som grenser mot Bymarka) kan det opparbeides en parkeringsplass.

Venter 150 000 cruiseturister

I tillegg ville en passasjerbåt som Munkholmbåten effektivt kunne frakte passasjerer fra Brattøra, Solsiden, Ravnkloa og andre deler av byen til startpunktet for gondolbanen. Fra Brattøra, hvor cruisebåtene legger til, ville en slik båttur ta noen få minutter. I 2018 er det ventet 150 000 turister fra cruisebåtene. I tillegg kommer passasjerer fra Hurtigruten, som ønsker å besøke byens severdigheter

I desember venter rådmannen en ekstern konsulentutredning om etablering av brygge ved Ladekaia på Østmarkneset. Lindvåg har tidligere, i samarbeid med kommunalråd Marek Jasinski (Ap), foreslått at en båt som Munkholmbåten kan kjøre rundt til de forskjellige sommerperlene i Trondheim. F.eks. lunsj på Lille Skansen før turen går til Munkholmen via Brattøra, så Ladekaia eller Land & Strand på Grilstad Marina for en middag og tilbake til Ravnkloa via Solsiden. Båten kan også gå til startstedet for gondolbanen i Ilsvika.

Lindvåg bodde seks år i Sydney i Australia i forbindelse med studiene, og der var byen knyttet sammen med slike fjordbåter. – Fjordbåten kan også brukes som pendlerbåt, som frakter folk til og fra jobb mellom Grilstad og Ravnkloa, med stopp underveis, sier Lindvåg.

Utsikt: Fra restauranten på Våttakammen vil gjestene ha en fantastisk utsikt over fjorden og Trondheim sentrum. Foto: Illustrasjon: Arkitekthjelpen/studenter ved NTNU
Bymarka: Noen av serveringsstedene i Bymarka, med det tenkte Våttakammen helt til høyre. Foto: Illustrasjon: Tom Chr. Lindvåg / Google earth
Spektakulært: Våttakammen er kanskje det aller fineste utsiktspunktet byen har, 286 meter over havet, og med utsikt over store deler av fjorden og hele Trondheim sentrum. Foto: Per Christiansen, Adresseavisen
Servering: I området ved Våttakammen foreslås et serveringssted. Gjennom en arkitektkonkurranse kan folk stemme på det bygget de synes er finest. Foto: Illustrasjon: Arkitekthjelpen/studenter ved NTNU
Letter adkomsten: En gondolbane ville gjort dette bynære utsiktspunktet lett tilgjengelig for alle og samtidig åpnet en ny dør til resten av Bymarka, mener Tom Chr. Lindvåg. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen