Rådmannen anbefaler å doble lengden på 30 leskur fra 3,0 til 6,0 meter og kjøpe inn 60 ekstra benker til stasjonsområdene, for totalt 5,7 millioner kroner for å gjøre stasjonene «brukervennlige og funksjonelle».

Doble leskur koster 4,5 millioner kroner, mens prislappen på benkene er 1,2 millioner kroner.

Les kommentaren: Kuppforsøk i bystyresalen

28 midlertidige stasjoner fra 2019

Når de tre nye metrobusslinjene i Trondheim åpner 3. august 2019, er det bare stasjonene utenom sentrum som er ferdig utbygd. 28 av stasjonene langs traseen i Kollektivbuen (hovedveiene i sentrum m/omegn) får en midlertidig utforming i fase 2 i metrobussprosjektet, en fase som skal være avsluttet i 2023.

Da politikerne i bystyret og fylkestinget behandlet utbyggingen av metrobusstraseene for sju måneder siden, ble det vedtatt at de midlertidige stasjonene skal ha enkel standard med størst mulig gjenbruk av dagens holdeplasser. Vedtaket innebærer at leskurene skal være 3,0 meter med en benk i hvert lesku.

Hør omadressert: Tore O. Sandvik gruer seg til anleggsperioden for metrobussen

Minimumsløsning gir lav kvalitet på stasjonene

Både AtB og Statens vegvesen har, i uttalelser til metrobussprosjektet, pekt på at minimumsløsningen på de midlertidige stasjonene vil føre til «en lite hensiktsmessig og lav kvalitet på stasjonen».

- Stoppesteder med busslomme gir en dårligere kvalitet enn holdeplasser med kantstenstopp (busstopp i veibanen, red.anm.). Svingbevegelsene inn og ut av busslommene gir en dårligere opplevelse for både sjåfør og passasjerer. Mens kantstopp er tilpasset utformingen av bussen, gir stopp i busslomme lengre avstand mellom bussgulvet og plattformen. I tillegg vil ventetid for å kjøre ut fra busslommen gjøre at bussen tar lengre tid, sier Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur for AtB.

- Metrobussen skal være attraktiv

- Antall stoppesteder med busslommer utgjør bare en meget liten del av det totale antallet metrobusstasjoner. Kan ikke dette oppleves som «sutring» om detaljer i en milliardsatsing?

- Som faglig ansvarlig for bussdriften, er det vårt ansvar å påpeke hva som ikke er optimalt med den midlertidige løsningen. Vi må si fra om hva som kan løses bedre. Metrobussen skal være attraktiv og få flere til å velge bussen. Da er det viktig at forholdene er lagt til rette for passasjerene. Tilstrekkelig lengde på leskur og gode kundefasiliteter er viktig for kundeopplevelsen. Når det bygges en midlertidig løsning, er det fare for at jo lengre tid som går, så øker sjansen for at det midlertidige blir varig. Vi vil være trygge på at det midlertidige ikke blir en varig løsning, sier Storrønning.

Kommentar: Metrobuss for alle penga?

Mindre leskur enn dagens standard

I dag er standardlengden på leskurene 4,2 meter. Minimumsløsningen innebærer altså enda mindre leskur enn de som finnes på de fleste holdeplassene i dag.

Når lengden på leskurene minskes, vil det også bli plass til færre passasjerer under tak, noe som gir et dårligere tilbud for ventende passasjerer på dager med nedbør og vind.

Adresseavisen mener:  Uholdbar konflikt om bussene

Kommentar: Viktige saker kan ikke behandles på denne måten

Flere benker øker komforten

Rådmannen ønsker å øke doble lengden på leskurene for å få flere plasser under tak og vil plassere ut flere benker «for å øke komforten på ventearealet».

«Antall leskur og benker bør på de midlertidige stasjonene dimensjoneres etter passasjergrunnlag og hvor viktig stasjonen er som omstigningspunkt», konkluderer rådmannen.

Signert: Om å prøve seg fram i Midtbyen

«Mer effektiv av – og påstigning»

Flere benker og lengre leskur vil også gi « en bedre fordeling av ventende passasjerer for mer effektiv av – og påstigning», skriver rådmannen.

Metrobussene skal ha på- og avstigning via alle dører. Når passasjerene er mer spredt på plattformen, vil passasjerstrømmen på de ulike dørene bli mer effektiv.

Rådmannen mener det er «nødvendig å sikre at kollektivtilbudet i Kollektivbuen er attraktivt, også i perioden før gateprosjektene bygges. Stasjonene her er høyt trafikkerte. Det er viktig at de er brukervennlige og funksjonelle slik at flest mulig velger å ta bussen fremfor å kjøre bil.»

Total kostnad 42 mill. kroner

Prosjektet med midlertidige stasjoner i Kollektivbuen har en totalt kostnadsramme på 42 millioner kroner. Tiltakene skal finansieres av midler som er satt av til metrobusstasjoner i Bymiljøavtalen med staten.

Formannskapet skal behandle rådmannens forslag om midlertidige stasjoner i Kollektivbuen tirsdag.

Her blir det holdeplasser for metrobussen:  Sjekk ruter og holdeplasser i vårt metrobusskart

Bedre komfort. Rådmannen ønsker å øke doble lengden på leskurene på de midlertidige metrobusstasjonene til 6,0 meter for å få flere plasser under tak og vil ha ekstra benker for å øke komforten. Foto: THERESE ALICE SANNE