Bygningsrådet skal tirsdag behandle utbyggingsplanene for Trondheim stasjonssenter.

Rådmannen anbefaler politikerne å tillate maks sju etasjer, og ikke åtte som utbyggerne ønsket da planene ble lansert for et år siden. Rådmannen går inn for å forby boliger der det er mer støy enn 70 DBA. Han vil også utvide arealet til kollektivanlegg på bekostning av forretninger og tjenesteytende virksomhet for å sikre mulighet for en fremtidig utvidelse av kollektivanlegget.

LES OGSÅ: Trondheim Stasjonssenter vil samle alt i ett

Rådmannen ønsker å øke antallet sykkelparkeringsplasser i tilknytning til kollektivknutepunktet. Han vil også ha en grundigere vurdering av måling av luftkvaliteten. Det må godkjennes en beredskapsplan som sikrer tilgjengelighet for brannvesenets utrykningskjøretøy fra godsterminalen og sporene. Rådmannen ønsker parkeringsplass for 2000 sykler i tilknytning til kollektivknutepunktet.

Verdifull tomt

- Vi har lagt oss på en høyde på byggene vi synes er fornuftig. Dette er en verdifull tomt for byen, som bør utnyttes best mulig, sier Jonn Per Tryggestad, styreleder i Trondheim stasjonssenter.

Han mener at ved å redusere byggene med én etasje, vil det kunne bygges færre enn de planlagte 530 boligene, men har ikke regnet på hvor mange færre.

Trondheim stasjonssenter på Brattøra er tenkt bygd i området mellom Sjøgangen og Nidelv bru med til sammen 92 000 m² Det planlegges fellesterminal for jernbane, buss, hurtigbåt, 530 boliger, fordelt på 35 000 m², 6000 m² handel, 6000 m² kontorer og parkering for vel 500 biler og 1500 sykler. Boligene kommer i de fire øverste etasjene.

Trondheim stasjonssenter eies av Trondheim Bussterminal med 40 prosent, Bane NOR Eiendom med 40 prosent og Trondheim kommune med 20 prosent.

Rådmannen legger frem for bygningsrådet det opprinnelige forslaget sammen med rådmannens alternativ, som foruten redusert byggehøyde også har forslag til en annen trafikkløsning for området. Rådmannen ber politikerne vedta å sende begge alternativene til detaljregulering av stasjonssenteret ut på høring.

Inntil 28 mter høy

Utbyggerne foreslår inntil åtte etasjer lengst nord og seks etasjer mot Gryta. De høyeste byggene blir på 28 meter. Det er 6,4 meter høyere enn gjeldende reguleringsplan tillater. Høyeste bebyggelse blir liggende nærmest jernbanesporene. Beboere og noen næringsdrivende i området har protestert på høyden på byggene.

Tryggestad sier han håper bygningsrådet har forståelse for at området blir best mulig utnyttet ved å tillate inntil åtte etasjer. Han sier de ønsker å bygge over jernbanesporene.

- Utfordringen er å tilfredsstille kravet til støy på utsiden av fasaden. Innvendig tilfredsstilles kravene til støy, påpeker Tryggestad.

Utbygger og rådmannen har forskjellig syn på trafikkløsning for området. Utbygger foreslår T-kryss, mens rådmannen ønsker rundkjøringer i buss- og bilgata Gryta. Rådmannen vil sette av mer plass til biler og kollektivtrafikk i området mellom Kanalen og bebyggelsen, mens utbyggerne vil ha mer areal til fotgjengere og uteservering.

Begynner å haste

Når kan spaden stikkes i jorda?

- I beste fall i 2018. Vi vil først starte bygging av parkeringskjeller og terminalbygg. Med tanke på fremdriften er vi på hælene. I august 2019 settes metrobussene i drift. Ideelt sett bør p-kjelleren da være bygd. Trondheim sentralstasjon har i dag en utilfredsstillende situasjon. Det haster å få bygd terminalbygget inntil Sjøgangen.

- Når kan hele Trondheim stasjonssenter stå ferdig?

- Vi ser for oss en trinnvis utbygging. Uansett blir det mange år før alt er ferdig utbygd, sier Tryggestad, som venter spent på bygningsrådets møte tirsdag.

I planprogrammet for området ønsker kommunen å gi byen et nytt og attraktivt kollektivknutepunkt. Målet er å utvikle området til en levende og mer urban bydel, med opprusting av gate og publikumsrettede funksjoner med innganger mot gateplan. Planen skal bidra til at flere kan arbeide og bo i sentrum, med et større tilbud av parkering, handel og service.

Lokk over sporene

Det skal etableres et lokk over sporområdet på samme nivå som Sjøgangen. Kollektivterminalen, sykkelparkering og byfunksjoner foreslås i bebyggelsens «sokkel», mens det over lokket foreslås bygging av boliger, kontor/næring og offentlig/privat uterom.

I planforslaget legges det til rette for 526 plasser i p-kjeller under bebyggelsen og 2000 p-plasser for sykkel, hvorav 1550 i plan 2 i stasjonsbygningen.

Knutepunkt: Trondheim stasjonssenter skal samle jernbane, hurtigbåt og buss. Her sett fra Jernbanebrua. Foto: Arkiplan/Asplan Viak
For høyt: Rådmannen vil redusere makshøyden fra åtte til sju etasjer. Her sett fra Kanalen. Foto: Arkiplan/Asplan Viak
Rager høyt: Utbyggerne av Trondheim stasjonssenter ønsker å bygge opptil 28 meter høyt. Flere naboer mener bygget vil stenge for fjorden og utsikten. Her sett fra Pirbrua. Foto: Arkiplan/Asplan Viak