– Så langt har vi ikke funnet noen tekniske, kritiske feil ved helikopteret som gjør at vi anbefaler stans i bruken av det, sier havariinspektør Håkon Sitre i Statens havarikommisjon for Forsvaret til Stavanger Aftenblad.

Sitre leder arbeidet med å undersøke helikopteret av typen AW101, som veltet under testkjøring på Sola, nøyaktig ei uke etter at helikopteret kom til Sola for å bli testet.

Ren flaks at ingen ble skadet

Havariinspektøren bekrefter at det var ren flaks at ingen personer ble skadet, da helikopteret veltet over på sin høyre side i forbindelse med tørking etter en rensing av de tre motorene.

– Mennesker var i fare, så vi var heldige at det gikk bra. Det er en tilfeldighet at ingen ble skadet, sier Håkon Sitre til Aftenbladet.

Han vil ikke opplyse hvor mange personer som var i faresonen under hendelsen.

Mange analyser gjenstår

Han understreker at mye arbeid gjenstår før havarikommisjonen er ferdig og kan levere en sluttrapport.

– Denne uken har jeg undersøkt flyet fysisk og i tillegg blir data fra helikopteret analysert. Flight data recorderen om bord registrerer og måler godt over tusen ulike funksjoner i flymaskinen, blant annet bevegelser oppover eller til siden og turtall på motorer og rotorer. Analyser av alle disse dataene skal sammen med annet materiale vi har innhentet danne grunnlag for konklusjonene, sier Sitre til Aftenbladet.

Feil begått av pilotene?

– Hvis det ikke er tekniske feil med helikopteret, var det da menneskelige feil som gjorde at helikopteret veltet?

– Det er for tidlig å si i hvilken grad personellets handlinger kan ha bidratt til ulykken. Vi holder fortsatt alle muligheter åpne. Både tekniske faktorer og menneskelige faktorer kan ha spilt inn. Det er noe vi må se nærmere på og komme tilbake til senere.

– Sto helikopteret på bakken, eller var det i lufta da dette skjedde?

– Så vidt vi kjenner til har ikke helikopteret lettet fullstendig. Men vitner har sett at helikopteret ble lettere, ved at hovedhjulet lettet fra bakken før det veltet, sier Sitre.

– Hvor vanlig er det egentlig at helikoptre velter?

– Helikoptre har et potensial for å komme i overbalanse og det finnes flere tilfeller av at helikoptre har veltet når de har vært i kontakt med bakken. Men dette har vi ikke gått inn i ennå, sier Sitre.

Han vil ikke utdype hva som kan få et helikopter til å velte, fordi havarikommisjonen så langt ikke har sett på andre relevante hendelser.

– Ingen er erfarne med helikoptertypen

– Hva har de to pilotene selv forklart?

– Havarikommisjonen har taushetsplikt om de forklaringene som gis under slike intervjuer, så det kan jeg ikke svare på. I den grad pilotenes handlinger har medvirket til hendelsen, vil det framkomme av havarikommisjonens rapport, sier Sitre.

– Hvilken kompetanse og erfaring med helikoptertypen AW101 har disse to pilotene?

– Norge har ingen piloter som kan kalles erfarne med AW101. Helikopteret hadde tross alt være på Sola i bare ei uke. Men alle pilotene i denne avdelingen i Luftforsvaret har gjennomgått et såkalt utsjekksprogram for denne helikoptertypen. Det vil si både teoriundervisning, øvelser i simulator og praktisk flyvning. Denne opplæringen har foregått i England, i regi av produsenten Leonardo Helicopters, opplyser havariinspektøren.

Helikopteret i karantene

Snart tre uker etter hendelsen er det skadde redningshelikopteret fortsatt i karantene på Sola.

– Jeg kan ikke si hvor langvarig karantenen blir, det kan være snakk om dager, uker eller måneder. Foreløpig er det slik at eksperter fra helikopterfabrikken er på plass for å undersøke synlige skader. Når vi opphever karantenen, starter de undersøkelsene for å finne eventuelle skader som ikke kan oppdages med det blotte øye. Det kan dreie seg om elektronikk som har fått belastninger som ikke tåles og det kan være skrog-komponentersom stag eller paneler på flykroppen som har fått vridninger eller andre skader, sier Håkon Sitre.