Kommunen har prøvd i over et år å løse problemene og innrømmer at veldig mye gjenstår før krisen er under kontroll.

- Ingenting skjer. Rektor klarer ikke å rydde opp. Det gjør heller ikke kommunens skoleledelse. Vi opplever at det er en utrygg skolehverdag uten håp om løsning og det er barna dette til slutt går utover, sier en forelder. Mange av dem fortviler og har kontaktet Adresseavisen.

I møtereferater mellom skolens ledelse, tillitsvalgte og arbeidsmiljøenheten i Trondheim kommune står det: «Problemene med arbeidsmiljøet for ansatte har nå gått over til å gå utover elevenes arbeidsmiljø» og: «Vi er enige om at det å bygge tillit mellom ledelsen og ansatte er et av de viktigste punktene (...)»

- Denne saken har jeg vært orientert om siden jeg startet i jobben 1. februar i år. Den er kompleks og vi har brukt mye tid på å høre alle parter og skaffe oversikt. Vi opplever at både lærergruppa og foreldregruppa er splittet i sine syn. Det er ingen fasit her og heller ingen kjappe løsninger, sier kommunalsjef for skole, Eva Elisabeth Belboe.

LES KOMMENTAR: Karakter: Ikke bestått

Foreldre har klaget, lærere og elever slutter

I halvannet år har foreldre holdt kommunens skoleledelse tett orientert om situasjonen ved skolen, slik de oppfatter den. Foreldrerepresentanter fra flere trinn har levert klager til kommunen om uro, mangel på stabilitet og gjentatt vold fra elever – mellom elever og mot lærere.

En fyldig skriftlig orientering fra skolens FAU til kommunalsjef for skole, vitner om en situasjon som er så alvorlig at foreldrerepresentantene oppfatter den som skadelig for barnas læringsmiljø.

Høsten 2017 var om lag 30 prosent av lærerstaben byttet ut og tre, av tre, avdelingsledere er ikke lengre ved skolen. Jobbsøknader fra mange av skolens lærere har ligget inne hos andre enheter i sommer. Det bekrefter ledere ved flere skoler i kommunen.

I overkant av 20 prosent av elevene ved ett trinn sluttet ved skolen og fant seg private alternativ fra skolestart i august 2017. Tallene er bekreftet av de private skolene.

Dokumentasjon: I over ett år har kommunens skoleledelse forsøkt å løse utfordringene skolen står i. Møtereferater beskriver at situasjonen er vanskelig og at både ansatte og skoleledelse er klar over omfanget av problemene.

Ustabile lærere uten kontroll

I flere rapporter og klager til kommunens skoleledelse beskrives hyppige lærerbytter. Det hevdes at ustabile og uavklarte vikarsituasjoner gir mangel på klasseledelse. Dette igjen fører til uro, støy og skremmende situasjoner som fører til utrygghet hos elever.

LES SAKEN: 200 ansatte i Trondheimsskolen har hittil i år meldt fra om at de har vært utsatt for slag, spark eller skalling

LES KOMMENTAR: Tallene som skremmer

Vold, trakassering og trusler mellom elever er konkret beskrevet i foreldrenes henvendelser. Det står om mobbing, respektproblemer, mistrivsel, dårlig psykososialt miljø, dårlig læringsmiljø, faglig etterslep, mangelfull oppfølging av elever med spesielle behov og opplevelse av et dårlig skole-hjem-samarbeid.

- Summen av dette fører til ustabilitet i hverdagen og uheldige konsekvenser for elevenes læring og trivsel på skolen, sier en forelder.

Skolen har fått fem konkrete klager til Fylkesmannen fra foreldre på elevenes læringsmiljø, knyttet opp mot enkeltelever. Disse er ikke ferdig behandlet og det foreligger ingen konklusjon fra embetet ennå. Adresseavisen har fått innsyn i saksgangen. Eva Elisabeth Belboe informerer om at det er ytterligere to saker som har gått til Fylkesmannen.

Situasjonen har vært kjent lenge

En tiltaksplan fra fungerende kommunaldirektør for skole og oppvekst fra desember 2016 beskriver en økning i sykefraværet blant skolens ansatte høsten 2016 fra 6,4 prosent i august til 15,4 prosent i november.

I tiltaksplanen erkjennes det at «sykefraværet har skapt en uholdbar negativ situasjon som er skadelig for elevenes skolemiljø og for de ansattes arbeidsmiljø»

- I desember 2016 hadde skolen et sykefravær på opp mot 20 prosent, bekrefter kommunalsjef for skole.

I samme plan står det at situasjonen har satt ledelsen under press og at « … svært mye tid går med til å skaffe vikarer og organisere skolen ad hoc ut fra (hva) situasjonen til enhver tid krever».

Skole i krise

Planen skisserer at skolens ledelse må ta tak i de akutte utfordringene. Det ble gitt ledelsesstøtte. En arbeidsmiljøundersøkelse ble gjennomført og arbeidsmiljøgruppa i kommunen fulgte opp med ukentlige møter.

I møtereferatene til arbeidsmiljøgruppa fra vårsemesteret i 2017 finner Adresseavisen formuleringer som:

«Veldig heftig på X.-trinn, man blir knekt av å være der».

«Utslitte folk tåler ikke mye motgang og det blir fort for mye».

«…mye støy og voldelige elever».

Rektor gir uttrykk for å savne «… noen som har oversikt over alt arbeid som pågår med en skole i krise».

Ledelsen gir også uttrykk for at «FAU ikke trekker i samme retning som skolen».

En arbeidsmiljøundersøkelse er gjennomført og Adresseavisen kjenner til at lærerne ikke er gitt innsyn i rapporten.

Lærerne har gitt beskjed

Adresseavisen har kjennskap til innholdet i flere varslings- og klagesaker mot skolens ledelse sist skoleår. Flertallet av lærerne ved skolen skal ha signert en felles klage.

To varslingssaker som hevder brudd på arbeidsmiljøloven er levert høsten 2017. De beskriver lærere som «gjentatte ganger har uttrykt frykt, håpløshet og frustrasjon», «…er redde, engstelige og maktesløse».

Lærerne som undertegner disse varslingene uttrykker at det er svært vanskelig å skape et trygt og godt læringsmiljø og at de «flere ganger har måttet evakuere undervisningsarealene» på grunn av truende og utagerende atferd hos elever.

Adresseavisen har sett en rekke ferske avviksmeldinger skrevet av lærere basert på voldshendelser og trusler de opplever i sin hverdag. Ingen av avvikene er lukket av skolens ledelse før fristen på en måned har gått ut.

Dårlig oppfølging

Det er involvering fra Utdanningsforbundet i mange av disse sakene. Forbundets tillitsvalgte har deltatt i møter med rektor og kommuneledelse både i konkrete klagesaker og møter i arbeidsmiljøgruppa.

- Vi spør oss hvorfor man ikke klarer å gjøre noe med problemene som vi mener er ute av kontroll. Hvorfor tar ikke skoleeier, Trondheim kommune, grep? Omfanget av klagene er meget stort og dette har pågått over lang tid, sier en forelder.

Rektor ved skolen beskriver situasjonen som meget krevende.

- Vi har hatt utfordringer vi ikke har kunnet forutse. Det er komplisert, men tiltakene og den nye ledergruppen må få tid til å virke, sier rektor.

Tett oppfølging

Kommunalsjef Eva Elisabeth Belboe forsikrer om at det er tatt grep. Hun mener at det må langsiktige og langvarige holdningsendring til, på alle nivå i saken. Hun beskriver den som svært følelsesladet og med høy temperatur.

- Vi ser alvoret og det omfattende behovet denne skolen trenger. Og de får støtte. Det er en ny og god ledergruppe under rektor og nå jobber vi for å sette dem i stand til å takle problemene. Noe er løst, men veldig mye står igjen. Vi har hatt fullt trykk, men dette har tatt veldig mye lengre tid enn det vi hadde sett for oss, sier Belboe.

Skolen har fått tre personer fra rådmannens fagstab som bistår ledergruppen.

Hvorfor har ikke kommunens skoleledelse ryddet opp før og hva gjør dere nå?

- Ledergruppen må settes i stand til å rydde opp, løse konflikter og jobbe metodisk med utviklingsarbeid. Hver avdelingsleder har ansvar for å føre disse prosessene i sine team på hvert trinn.

Belboe beskriver at hovedmålet er å bedre arbeidsmiljøet samt styrke tilliten mellom ledelse og ansatte. I tillegg bistår barne- og familietjenesten og skoleteamet enkeltelever og elevgrupper.

- Denne saken er kompleks og vi har brukt mye tid på å høre alle parter og skaffe oversikt, sier Belboe. Foto: Richard Sagen