- Vi står foran en meget krevende periode på to-tre år fra 2019 hvor vi både skal finansiere Nydalsbrua, ferdigstillingen av E6 Sør og både bygging og drift av Metrobussprosjektet, sier Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat.

Utbyggingsprosjektene er en del av trinn 3 i Miljøpakke Trondheim som bygger på den eksisterende Miljøpakken. Målet med Miljøpakken er at veksten i persontransporten i Trondheim skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, det såkalla nullvekstmålet.

Koster opp mot 900 mill.

Kostnaden for Nydalsbrua kan komme opp mot 900 millioner kroner, mens det skal brukes 2,8 milliarder kroner i Metrobussprosjektet.

Samtlige av disse prosjektene har midler som allerede er bundet opp. Det inkluderer 200 millioner kroner i året i tilskudd til drift av kollektivtilbudet.

Staten har satt et tak på lånerammen på en milliard kroner. – Utfordringen blir å holde seg innenfor lånerammen med så mange prosjekter over et begrenset tidsrom. Staten bidrar med om lag 650 mill kr til neste år. I tillegg har vi årlige bominntekter på 720 millioner kroner og noe lokale midler som vi kan bruke ved siden av, sier Lervåg.

Han påpeker at mange store prosjekter på en og samme tid «krever god oversikt og god planlegging» fra Miljøpakkens side.

- Har laget et «scenario»

- Miljøpakken har tidligere i høst laget et scenario for å synliggjøre hvilke utfordringer vi står ovenfor. Nå må vi lage en realistisk utbyggingsplan innenfor de rammene Stortinget gir, sier Lervåg.

- Hvordan vil kombinasjonen av flere store prosjekter på en gang og et maksimalt låneopptak på en milliard kroner påvirke den totale aktiviteten i Miljøpakken?

- Vi får en bedre og mer detaljert oversikt når forslaget fra Regjeringen er behandlet i Stortinget, men i verste fall kan det hende vi må skyve utover i tid enkelte av prosjektene. Dette gjelder imidlertid ikke alle de store byggeprosjektene de neste årene. Der er midlene fordelt og bundet opp, og byggingen kommet i gang, sier Lervåg.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter