Bygningsrådet skal tirsdag ta stilling til om prosjektet kan gjennomføres.

Formelt dreier det seg om hvorvidt forslaget om bygget kan sendes ut på høring. Dette innebærer at gjeldende reguleringsbestemmelser må endres.

Arbeiderpartiets kommunalråd Geir Waage sier de endringene som har skjedd, gjør det spiselig. Høyres kommunalråd Yngve Brox er enig.

Prosjektet er noe redusert i forhold til det som ble lansert for ca. to år siden. Mange reagerte negativt på både høyde og volum i det opprinnelige prosjektet. Nå er høyden senket med syv-åtte meter til ca. 40 meter. Reguleringsplanen for området tillater 27 meter. Bygget er også slanket noe og vridd av hensyn til siktlinjene. Rockheim og nabobygget Brattørkaia 17 b har kote 31,2 mens powerhuset vil rage elleve og en halv meter over disse.

Kontorer

Kontorer blir det vesentlige innslaget i det nye bygget, men det åpnes også for annen bruk som hotell, utstillingsareal, kafé og forretning. Brua Sjøgangen får egen tilknytning til bygget.

Bygget får et samlet areal på 13500 kvadratmeter i ti etasjer over bakken. I tillegg parkeringskjeller. Bygget antas å kunne romme 400-500 arbeidsplasser.

Det viktige er imidlertid at bygget skal bli et såkalt plusshus, powerhouse. Det betyr at bygget selv produserer mer energi enn det som blir brukt i byggets levetid, helt fra produksjon av byggevarer til oppføring, drift og avhending. Energien hentes fra solcellepaneler på fasade og tak. Gunstig vinkel i forhold til sola forklarer den helt spesielle fasongen på bygget.

Enestående

Slik sett er det et enestående prosjekt som et flertall i dagens bygningsråd vil ha realisert. Arbeiderpartiet har hatt ulike oppfatninger av powerhuset. Partiet har lenge ønsket at landets første powerhus skulle bygges i Teknologihovedstaden Trondheim, men ikke på Brattøra, var konklusjonen i en partimessig avklaring for to år siden. Både Nyhavna og Holtermanns veg ble nevnt i den sammenheng.

I dag er det ikke lenger de samme betenkelighetene med prosjektet lagt til Brattøra.

– Brattørkaia trenger et mer spennende element mellom de ganske tradisjonelle byggene som er reist der, mener Waage. Han tror også en del av Sjøgangen integrert i bygget kan være en interessant løsning.