Strindheimtunnelen har vært åpen for trafikk siden 24. juni. Foto: Kjell A.Olsen

I løpet av seks uker er det registrert 122 tilfeller av hastigheter over 150 kilometer i timen.

Trondheim nyeste og mest kostbare tunnel er få uker etter åpningen 24. juni allerede blitt en suksess. Kjøretiden mellom sentrum og de østlige bydelene er blitt kortet ned vesentlig.

Noen bilister synes likevel det ikke går fort nok. Midt på rettstrekningen i begge tunnelløp, hvor fartsgrensen er 80 kilometer i timen, er det nesten daglig målt kjøring langt over fartsgrensen.

– Meget urovekkende

– Ved to umarkerte målepunkt i veibanen, ett i hvert tunnelløp, har vi så langt 122 registreringer av hastigheter over 150 kilometer i timen. Dette er ekstremt og meget urovekkende med tanke på trafikksikkerheten.

Vi har mistanke om at tunnelen er blitt en strekning for fartsutprøving, sier en bekymret prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

Registreringene gir opplysninger om tidspunkt for fartsoverskridelsene og størrelsen på kjøretøyet.

Til sammenligning er det bare to tilfeller av fartsmålinger over 150 kilometer i timen hittil i år i de fire øvrige tunnelene i Sør-Trøndelag. Natt til 5. april kjørte en personbil i 174 kilometer i timen i Mannsfjelltunnelen og natten etter ble en bilist tatt i 176 kilometer i timen i Storsandtunnelen.

Ikke automatisk trafikkovervåkning

Selv om det finnes nærmere 100 kameraer som skal overvåke trafikken i tunnelen, er det ikke montert noen punkter med automatisk trafikkovervåkning (ATK) med hastighetskamera som gjør det mulig å identifisere fartssynderne.

– Hva vil Statens vegvesen foreta seg i forhold til de voldsomme fartsoverskridelsene?

– Fartsoverskridelsene er så massive og så hyppige at vi blir nødt til å vurdere tiltak. Vi har avtalt et evalueringsmøte 22. august hvor erfaringene etter to måneders drift av tunnelen skal drøftes. Fartsoverskridelsene vil være ett av punktene på dagsordenen, sier Johnsen.

- Katastrofale følger

Politiet ser svært alvorlig på opplysningene om hastighetsoverskridelsene i Strindheimtunnelen.

– Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at å miste kontrollen over kjøretøyet i over 150 kilometer timen midt i en tunnel vil få katastrofale følger. En bil som treffer tunnelveggen eller eventuelt andre gjenstander i en slik hastighet vil bli fullstendig maltraktert, sier politiførstebetjent Håvard Tømmervold ved Sentrum politistasjon.

Tømmervold sier han ikke er kjent med hvilke vurderinger som er gjort i forhold til ikke å montere ATK i Strindheimtunnelen.

– Med slike fartsoverskridelser er det naturlig at ATK blir et diskusjonsgrunnlag når bruken av tunnelen skal evalueres. Det er imidlertid ingen automatikk i at det blir montert et ATK-punkt i Strindheimtunnelen selv om det er registrert massive brudd på fartsgrensen. I utgangspunktet skal ATK bare brukes på ulykkesbelastede punkter, sier Tømmervold, som tror et nytt veianlegg trigger enkelte bilister til å kjøre svært fort.

– En ny vei har dekke av høy kvalitet og er godt oppmerket og sikret. Med biler med kraftig motor kan det være lett for enkelte bilister å falle for fristelsen til å trå ekstra hardt på gasspedalen, påpeker Tømmervold.

– Utløp for fart og spenning

– Den mest nærliggende forklaringen på de mange og voldsomme fartsoverskridelsene er at Strindheimtunnelen er blitt en arena hvor enkelte kan utløp for fart og spenning, en lek med fart. De som kjører fort føler seg trygge fordi ingen kameraer kan registrere de eller overvåke de, sier seniorforsker Gunnar Deinbolt Jenssen Sintef teknologi og samfunn.