Adresseavisen skrev onsdag at det på 17 dager er målt 122 tilfeller av hastigheter over 150 kilometer i timen i den nye Strindheim-tunnelen.

Stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol (Ap), medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, har på grunnlag av Adresseavisens omtale av saken skrevet brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og bedt han svare på hvordan han ser på målingene som Statens vegvesen har foretatt i Strindheimtunnelen.

- Det enorme antallet overskridelser og de høye hastighetene er rystende! Med et slikt omfang kan det bare være spørsmål om tid før det inntreffer en ulykke. Strindheimtunnelen er regnet som ett av det mest moderne veianlegg i landet og burde ha vært utstyrt med automatisk trafikkontroll (ATK) fra begynnelsen av, sier Kjerkol.

ATK i nye anlegg

I brevet til statsråden spør hun om regjeringen vil innføre ATK på nye veianlegg hvor det ennå ikke har skjedd ulykker, som et preventivt trafikksikkerhetstiltak.

– Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) har før han ble statssekretær i Samferdselsdepartementet gitt uttrykk for motvilje til ATK ut fra personvernhensyn, påpeker Kjerkol.

Også Per Olav Hopsø, Arbeiderpartiets medlem i trafikksikkerhetsutvalget i Sør-Trøndelag sier det bør vurderes om det skal settes opp automatisk trafikkmåling (ATK) i Strindheimtunnelen.

– Jeg kan ikke se hvilke andre trafikksikkerhetstiltak som vil ha den samme fartsreduserende effekten, sier Hopsø, som tar opp saken i neste møte i utvalget.

Stortingsrepresentant Ingvild Kjerkol (Ap) fra Nord-Trøndelag er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Glen Musk