Press fra forbrukerne gjør at både Ica, Coop og Norgesgruppen nå fjerner egne produkter med palmeolje fra butikkhyllene.

Førsteamanuensis i organisasjon og ledelse, Øivind Hagen, ved BI sier at matvarekjedene speiler holdningene i samfunnet når de nå kutter ut palmeolje i sine egne produkter.

– Matvarekjedene må forholde seg til dagsorden for at de skal være spiselige for folk flest. Ved å kutte palmeoljen, som har fått negativ oppmerksomhet, fremstår de som en ansvarlig samfunnsaktør, sier han.

At kjedene nå setter en stopper for den omstridte palmeoljen, gjør at andre produsenter må henge seg på.

– Mer negativt fokus på denne ingrediensen gjør det vanskeligere for at andre matvareprodusenter å fortsatt bruke den. At matvarekjedene kutter har en kjedeeffekt, sier Hagen.

Adresseavisen har snakket med alle de store matvarekjedene om grepene de nå tar.

Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus, Coop:

– Vi har lenge satt som krav til våre leverandører av egne merkevarer at de skal bytte ut palmeoljen med annet fett så fort det lar seg gjøre. De fleste matvarene under Coops egne merkevarer er nå fri for palmeolje.

I utfasingsarbeidet har vi prioritert hverdagsmaten, blant annet har fettstoffet som brukes i brød blitt endret til å være fritt for palmeolje. Dette ble gjort for to år siden, noe som reduserte vårt forbruk av palmeolje med om lag 70 tonn. Det som gjenstår er enkelte kaker, kjeks og snack.

Kommunikasjonssjef Kine Søyland, Norgesgruppen (Meny, Joker, Spar, Kiwi, Ultra):

– Vi har palmeolje høyt på dagsorden, og vi har hatt det lenge. Nå er vi tilnærmet palmeoljefri på egne merkevarer. Det gjenstår bare på tre produkter – et mikropopkorn og to typer konfekter. Dette utgjør tross alt et lite volum, men symbolikken er viktig og våre ambisjoner er å bli helt palmeoljefri i løpet av året eller begynnelsen av neste år.

Kommunikasjonsrådgiver Simen Sund, Ica Norge:

– Av rundt 900 egne merkevarer er nå mellom ti og 20 av dem med palmeolje. 1. februar neste år skal alle Ica-produkter være uten palmeolje. Det gjør vi fordi forbrukeren ønsker det og på grunn av miljøaspektet.

Vi gjør ikke noe for å presse andre produsenter til å gjøre det samme, men vi ser at når forbrukerne ønsker å velge våre produkter følge andre produsenter etter.

Konserndirektør Håkon Mageli i Orkla:

– Vi jobber aktivt med å erstatte palmeolje med alternativer som er bedre ut i fra et helse- og miljøperspektiv. Der det ikke er mulig å erstatte palmeoljen, har vi et mål om kun å kjøpe bærekraftig produsert palmeolje.

– I Smash fra Nidar er det fortsatt 10-15 prosent palmeolje. Palmeolje har en rekke egenskaper som er viktige for produktet, blant annet konsistens og smak. Vi har satt i gang en prosess med å fjerne innholdet av palmeolje i Smash. Dette arbeidet er komplisert, og vi kan ikke angi noen eksakt tidsplan for når dette skjer her og nå.

Økt bevisstgjøring

Daglig leder i Regnskogfondet, Dag Hareide, sier at det er skjedd en stor bevisstgjøring hos norske forbrukere omkring palmeolje.

– Responsen på underskriftslister og forbrukeraksjoner har vært enorm. I løpet av ett år har mengden palmeolje i norske matvarer blitt redusert med to tredjedeler, sier Hareide.

– For to år siden fantes det palmeolje i omtrent 1000 matprodukter på det norske markedet. Det var ikke forbrukerne på noen måte klar over. I en studie vi gjorde i fjor hadde dette endret seg - seks av ti mente det var uakseptabelt å bruke palmeolje som førte til ødeleggelse av regnskogen, sier Hareide.

Setter pris på Rema

Regnskogfondet samarbeider med matvarekjedene og produsenter om å redusere forbruket av palmeolje.

– Rema har tatt ledelsen, og vi setter pris på den synliggjøringen de sørger for. Men de andre ligger ikke langt etter. Vi har vært i dialog lenge også med, Orkla, Coop og Norgesgruppen. Vi synes det er utmerket at det blir en konkurranse mellom kjedene. I tillegg stilles det krav til produsentene, og Orkla som er en hovedaktør, har en strategi for å redusere palmeoljebruken, sier Hareide.

Må snart merkes

Nå trenger ikke produsenter opplyse om at produktene inneholder palmeolje. Det blir det snart slutt på.

Et nytt regelverk for merking av mat trer kraft i desember. Matvarer trenger i dag ikke å merkes med at det inneholder palmeolje. Nesten samtlige av matvarene Adresseavisen har sjekket er merket med vegetabilsk fett, uten å nevne at dette er palmeolje. I dag er denne merkingen i henhold til regelverket.

– Regelverket endres i desember. Da må matvarer merkes med hvilke planter oljen kommer fra. Bedre merking styrker forbrukerens mulighet til å ta valg, men det forutsetter at forbrukerne sjekker merkingen, sier jurist Ingrid Røine i Mattilsynet.

Det blir også flere endringer i matvaremerkingen fra desember.

– Matvarer skal merkes med hvor råvaren kommer fra dersom forbruker kan bli villedet. Det gjør at man kan foreta reelle valg som forbruker, sier Røine.

Fra 13. desember 2016 blir det obligatorisk med næringsdeklarasjon på de fleste matvarer. I næringsdeklarasjonen skal det komme frem hvor mye maten inneholder av næringsstoffer som for eksempel fett, som olje er en del av.

– Kan det gå i retning av at produsentene bruker mindre palmeolje som følge av endringen i merkingen?

– Det kan jeg ikke si for sikkert. Men i den grad at det gir negativ publisitet, så er det ingen som ønsker det. Forbrukermakten er ganske sterk, sier Røine.