Dette kom frem på et internt møte i Statens vegvesen fredag der trafikkforholdene i den nye tunnelen ble evaluert.

Disse tallene kommer på toppen av tallene for andre halvdel av juli der det var registret 122 råkjørere over 150 km/t.

– Dette er skremmende. Det vurderes nå om det skal plasseres fotobokser i Strindheim-tunnelen, sier Harald Inge Johnsen som var prosjektleder for Strindheimtunnelen.

Råkjøringen har ikke funnet sted bare på natta, men noen tilfeller har også skjedd om ettermiddagen etter at rushet har gitt seg.

– Politiet har oppmerksomhet omkring forholdet, og er ofte inne i tunnelen. Vi vet at en person allerede har mistet førerkortet som følge av kjøringen i Strindheim-tunnelen, sier Johnsen.

Snudd i tunnelen

Det er også kommet frem fire tilfeller av at trafikanter har kommet i feil kjøreretning gjennom tunnelen. Tidligere er det antatt at disse har kjørt feil i munningen av tunnelen.

– Men nå er det avdekket at det ikke er dette som er skjedd. Disse bilene har snudd inne i tunnelen og kjørt tilbake i feil retning ut av tunnelen. Snuoperasjonen er gjort der det er havarilommer og dermed plass til å gjøre en u-sving, sier Harald Inge Johnsen.

For å tydeliggjøre at begge kjørefeltene har samme kjøreretning, er det besluttet at det skal males kraftige piler i asfalten i begge retningene der det er havarilommer.

Automatisk bom

– Når kamera oppdager bil i feil kjøreretning, er det aktuelt å automatisere at bommen går ned og samtidig dirigere den trafikken som er inne i tunnelen over i høyre kjørefelt slik at man unngår bilen som kommer i mot i gal kjøreretning. Samtidig er det aktuelt automatisk å sette ned farten til 50 km/t, forklarer Johnsen.

Tunnelen en suksess

I evalueringen til Statens vegvesen mener man at Strindheim-tunnelen i det store bildet, er en suksess i trondheimstrafikken.

– På et par av hverdagene er det registrert 27-28 000 biler gjennom tunnelen. Dette er gode tall, og viser at tunnelen virkelig er tatt i bruk. Den er blitt et ettertraktet tilbud, og den har bidratt til å få trafikk bort fra andre plasser i byen, sier Harald Inge Johnsen.