Kommunalråd Geir Waage er enig med Høyre og Frp, som i forrige uke tok til orde for å behandle gatebruksplanen for Midtbyen på nytt. Siden den ble vedtatt i 2007 har det, ifølge Ap, skjedd så mye at planen må oppdateres.

– Utviklingen har gått så fort. Miljøpakken har gitt oss nye sykkelstier, busstraseer og nye veier. Det er på tide å se på planen som regulerer trafikken og parkeringen i Midtbyen igjen, sier Geir Waage.

Under bakken

Waage viser til tall fra Trondheim parkering, som slår fast at omtrent 300 offentlige parkeringsplasser i Midtbyen nå er borte av ulike årsaker. Disse tallene er et viktig premiss for Arbeiderpartiets videre arbeid med trafikken i Midtbyen.

Arbeiderpartiet er enig med Høyre og Frp i at Midtbyen trenger flere parkeringsplasser, men Waage vil ha dem under tak – som i realiteten betyr parkeringskjellere under jorda, og ikke flere parkeringsplasser på gateplan.

– Vi arbeider med en ny parkeringskjeller under Torvet, og den vil skape behov for nye kjøremønster i forbindelse med inn- og utkjøring. Utviklingen i byen har gått raskere enn vi hadde sett for oss i 2007. Derfor må vi fornye denne planen, sier Waage.

Samme nivå

Han understreker at Arbeiderpartiet likevel ikke tenker nye tanker når det gjelder privatbiler i byen, men at antallet parkeringsplasser i Midtbyen skal tilbake på det nivået det lå på i 2007.

– Det har skjedd mye positivt i Midtbyen. Vi har ikke gode nok tall på handelen til å være sikker på alle detaljer, men det er flere folk i Midtbyen. Det er lagt godt til rette for de som går eller sykler, kollektivtrafikken er bedre enn før. Men noen har også behov for å bruke bilen, og vi har hatt en negativ utvikling på parkeringsplasser. Det må vi gjøre noe med, sier kommunalråd Geir Waage.

– Mange peker på at etableringen av store kjøpesentra med gratis parkering utenfor Midtbyen er en like stor årsak til at Midtbyen taper. Har dere ødelagt Midtbyen gjennom å si ja til så mange utenfor sentrum?

– Det går selvsagt en grense for hvor mange kjøpesentra man kan etablere i utkantene. Det metningspunktet er vi i ferd med å nå. Tallene viser at arealet som er avsatt til handelsområder på Lade frem til 2024 snart et fylt opp. Vi skal ikke ha et frislipp på slik etablering, og mye tyder på at vi nå har åpnet for nok kjøpesentra i områder som Tiller og Lade på mange år fremover, sier Geir Waage.