Nå vil Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening ha bystyret på banen for å endre vedtaket.

– Jeg er ikke så opptatt av bevaring av, eller å legge mer brustein, sier Geirmund Lykke (KrF).

– Historieløst, sier talsperson Marny Bordal Skogtrø i Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening.

Nesten 70 prosent i Nygata

Tidligere i år la rådmannen frem et forslag til sykkeltrasé på strekningen Bakke bru til Gamle Bybro gjennom Bakklandet for formannskapet i Trondheim kommune.

Etter omfattende prosjektering med Miljøpakken og byantikvaren på laget, ble traseens midtre del foreslått til den asfalterte Nygata, hvor over 70 prosent av syklistene per i dag velger å sykle (se kart).

I formannskapets møte 6. mai la kommunalråd Geirmund Lykke frem et alternativt forslag: Traseen bør følge Nedre Bakklandet på grunn av tilknytningen til Asylbakken og Møllenberg, og en altfor smal passasje i sørenden av Nygata som vil skape konflikt mellom gående, syklende og bilister. Lykkes forslag ble vedtatt, men Høyre, Frp og Venstre stemte imot.

Brusteinsgata forsvinner

– Her har rådmannen foretatt en faglig vurdering, som nå blir tilsidesatt på tross av alle anbefalinger. Lykkes forslag er både praktisk uforsvarlig og historieløst, sier kommunalråd Merethe Baustad Ranum (H).

Sykkeltraseen gjennom den brusteinsbelagte gata Nedre Bakklandet vil føre til at store steinheller, bredere enn de tilsvarende i Øvre Bakklandet, blir et faktum. Det gjør at mesteparten av brusteinsgata forsvinner.

Bedre sykkelforhold

– Selv om flesteparten i dag sykler Nygata, vil eksempelvis de fleste som sykler i nordgående retning nå velge Nedre Bakklandet. Det vil de gjøre på grunn av en sammenhengende trase av sykkelheller. Syklister som i dag velger Nedre Bakklandet fordi de skal opp Asylbakken vil få bedre forhold å sykle på, i stedet for humpete brustein, sier Geirmund Lykke.

Vedtaket i formannskapet ble gjort i mai, men først nå kommer reaksjonene fra publikum.

– Velforeningen og beboerne fikk brevet til orientering i posten rett før ferien. Det er først nå alle er tilbake fra ferie og har fått summet seg. Nå har det tatt helt av. Vi var med på prosjekteringen av Nygata som trase, og følte oss sikre på at det skulle bli en realitet. Rådmannens redegjørelse, prosjektering og anbefalinger bør ligge til grunn for en avgjørelse i denne saken, ikke et forslag slengt på bordet i siste liten, sier Marny Bordal Skogtrø i Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening.

Misfornøyd byantikvar

Avgjørelsen er derimot tatt, og spaden stikkes i jorda når som helst.

Det liker ikke byantikvaren.

– Byantikvaren er meget bekymret over at man etter det opprinnelige vedtaket om å gå i Nygata med sykkeltraseen igjen «svitsjet» over til Nedre Bakklandet. Det er riktig som det sies at byantikvaren har gått imot å gå i Nedre Bakklandets trasé, sier byantikvar Gunnar Houen.

Han sier at de nå har saken under drøfting, og at det vil komme ytterligere innspill fra den kanten.

Ivar Arne Devik i sykkelgruppa i Miljøpakken sier at rådmannen anbefalte løsningen i Nygata i saksframlegget, men forholder seg til politikernes avgjørelse.

– Vi forholder oss til alle politiske vedtak, og prosjekterer nå deretter, sier Devik.

Aksjon på Facebook

Saken har skapt stor debatt på Bakklandet og Lillegårdsbakkens velforenings Facebook-side. Her har også leder i Syklistenes landsforenings lokallag, Richard Sanders, uttalt seg. Han skriver; «Vi var også for Nygata, men ser at det er fordeler med det som ble vedtatt».

– Vi ser fordelene med å velge Nedre Bakklandet. Vi er enige i at passasjen i Nygata kan være for trang, og at tilknytningen til Asylbakken nå blir bedre, sier han til Adresseavisen.

– Men ser dere nå Nedre Bakklandet som et bedre alternativ enn Nygata?

– Vi tar formannskapets avgjørelse til etterretning, sier han.

– Sjarmerende gatestubb

– Flere syklister i krysset Nedre Bakklandet og Asylbakken er ren galskap. Det er såpass uoversiktlig der at det oppstår konflikter og nestenulykker daglig, sier Marny Bordal Skogtrø i velforeningen

Også Bakklandet-patriot Bjørn Eklo har uttalt seg på Facebook; «De klarte ikke å rasere Bakklandet sist de forsøkte, så nå prøver de en lettutgave i samme sjanger. Dette er den mest sjarmerende gatestubben på Bakklandet».

Protesterer: Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening har lagt ut svarte tøystykker for å illustrere hvor ødelagt brusteinsgata blir. Foto: Bakklandet info / Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening
Motstand: – Historieløst, sier talsperson Marny Bordal Skogtrø (t.v.) i Bakk landet og Lillegårdsbakken velforening om å legge en ny sykkeltrase i Nedre Bakklandet. Her har beboerer på Bakklandet lagt ut oppmålte tøystykker for å vise hvor mye av brusteinsgata som vil forasvinne med den nye sykkelveien. Videre fra venstre Kurt Sandaune, Svein Mjaaland, Espen Eid, Tove Eid, Bjørnar Sandberg og Live Østvik. Jonatan A. Sandberg prøvesykler den nye traseen. Foto: Mari Vold
«Vi var også for Nygata, men ser at det er fordeler med det som ble vedtatt», skriver Richard Sanders i Syklistenes landsforenings lokallag på Bakklandet og Lillegårdsbakkens velforenings Facebook-side Foto: Mari Vold