Sammen med helsedirektør Bjørn Guldvog står hun i ett av Trondheims nyere veikryss. Rundkjøringen på Brattøra har plass til bilen i midten, sykkelvei i begge retninger og gangsti ytterst.

Tar for stor plass

– Det er et stort fremskritt med egne sykkel- og gangstier, sier de to. Men framover må nok bilen regne med enda mindre plass dersom de to direktørene får viljen sin. De ser for seg at større deler av bysentrene skal bli lagt til rette for syklister og gående til fordel for privatbilen.

Begge direktørene er enige om at bilen tar for stor plass i byen, den forurenser, fører til klimagassutslipp og den gjør oss stillesittende. De mener norske kommuner må ta langt sterkere hensyn til dette i sin planlegging.

Sammen deltar de på den nordiske folkehelsekonferansen i Trondheim. Ellen Hambro mener Miljødirektoratet også er et helsedirektorat ved å legge til rette for mindre klimagassutslipp, mindre forurensing, mindre støybelastning og mer bevegelse. Foredraget hennes på konferansen heter «Bærekraft og folkehelse».

Drøm om bilfrie bykjerner

– Det er ikke plass til at alle skal kjøre bil, sier Hambro. Hun forteller at miljødirektoratet har en drøm om at bykjernen i de store byene skal være bilfrie.

Begge mener gående, syklende og rekreasjonshensyn må prioriteres i langt sterkere grad i samfunnsplanleggingen. De vil at folk skal ha tilgang på grønne lunger og mulighet for friluftsliv i nærmiljøet, og at det er mulig å sykle og gå trygt.

De er også enige om at bilen skaper helseproblemer både fordi den fører til manglende fysisk aktivitet og på grunn av forurensingen den fører med seg.

– Jeg vil først og fremst understreke at vi har stor glede av å transportere oss på andre måter enn med bil, sier helsedirektøren. – Hvis vi velger bil, velger vi et stillesittende liv. Det er helseskadelig.

Minst aktive i Europa

Statistikken viser at norske menn i alderen 20-50 år er blant de minst aktive i Europa. 70 prosent av alle nordmenn beveger seg mindre enn 30 minutter daglig.

– De siste 50 årene har nordmenn endret levemåte ganske dramatisk, sier helsedirektør Bjørn Guldvog. Selv har han på seg t-skjorte med påskriften: «Min medisin er fysisk aktivitet». Den samme medisinen skriver de to direktørene ut til oss alle. Mindre bilbruk og mer fysisk aktivitet.

– 80 prosent av nordmennene bor i by i dag. Der må vi få ned bilbruken, og få folk til reise kollektivt, sykle eller gå, sier Hambro. Befolkningsveksten skjer i byene. Hambro mener at det ikke er plass til at flere skal kjøre bil. –Når vi blir flere innbyggere i byene, må vi i større grad reise kollektivt, sykle eller gå. Og dette må kommunene planlegge for.

Naturen som helsestudio

– Vi må ikke planlegge slik at bilen er et transportmiddel for hver enkelt av oss. Bilen kan ikke lenger ha så stor plass i transportbildet vårt. Vi blir kvelt av dårlig luft. Det er så mange helsegjevinster ved å få ned bilbruken, sier Guldvog.

De to direktoratene har også til felles at de arbeider for å få flere grønne lunger, og tilrettelegge for friluftsliv i nærmiljøet. –Undersøkelser viser at folk gjerne vil drive med friluftsliv, men det må være i nærmiljøet, sier Hambro. –Naturen er det beste helsestudioet vi har , sier Hambro. Hun nevner Iladalen i Trondheim som et eksempel på et bynært område som er blitt rustet opp med stier og rennende bekk, og slik lagt til rette for at folk skal kunne gå seg en tur i nærheten av der de bor. Slike bynære friluftsområder ønsker de seg mer av. Og de mener kommunene må legge til rette for sammenhengende sykkelveier som ikke bråstopper i bussfeltet eller i ingenting.

Hambro mener Trondheim kommune har gjort en del for å stimulere til mindre biltrafikk. Det har gitt resultater, blant annet med mindre svevestøv, sier hun.