Fagfolk frykter at streiken går verst ut over elevene med spesielle behov for oppfølging.

Adresseavisen har sett på timeplanene til 10. klasse ved Sverresborg skole og 1. klasse studiespesialisering ved Fosen videregående skole for å kartlegge hvor langt elever ved skoler som ikke er i streik har kommet siden skolestart.

En elev som går i første klasse i studiespesialisering på videregående skole kan gå glipp av så mye som 30 timer undervisning i uka under streiken. Ukeplanene skrives av hver enkelt lærer, så hvilke tema klassene starter med varierer fra klasse til klasse.

På Sverresborg ungdomsskole har elevene i 10. klasse i gjennomsnitt 23,5 timer i uken.

– Men timeantallet på hvert trinn kan variere litt fra skole til skole, sier rektor Bernt Johan Aune ved Sverresborg skole.

Vurderer ekstraundervisning

Det kan bli aktuelt for både Nord- og Sør-Trøndelag fylkeskommune å tilby ekstraundervisning for å ta igjen det tapte når streiken er ferdig.

– Vi må vurdere det sammen med lærerorganisasjonene og elevene, sier opplæringssjef Vegard Iversen i Nord-Trøndelag fylkeskommune.

Han oppfordrer på det sterkeste elever som er rammet av streiken til å lese pensum på egen hånd.

– Da er det lettere å komme i gang når streiken er over, sier han.

Opplæringsdirektør Inger Christensen i Sør-Trøndelag fylkeskommune sier at ekstraundervisning kan by på utfordringer fordi mange elever allerede har full uke.

Andre tiltak

– Når streiken er over må vi se på om vi kan gjøre andre tiltak. Det kan være mulig å utnytte skoleåret mer effektivt, blant annet å se på om det er mulig å ha mer undervisning i løpet av eksamensperioden, sier hun.

Trondheim kommune vil jobbe for at elevene har vært gjennom pensum når skoleåret avsluttes. Det er ikke besluttet hvordan det skal gjøres, opplyser kommunaldirektør Elin Rognes Solbu. Et virkemiddel kan være å gi elevene ekstraundervisning etter at streiken er over.

– Men det er ikke noe vi som arbeidsgiver kan beslutte alene. Det må vi vurdere sammen med lærerne og de tillitsvalgte. I tillegg bør også elevene få si sin mening, sier hun.

Tiltakene vil bli vurdert ut ifra hvor lenge streiken varer og hvor mye undervisning elevene har gått glipp av.

Mister spesialundervisning

Arve Thorshaug, studieleder for grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag, er bekymret.

– Jeg frykter at det går verst ut over elevene med spesielle behov, som har vedtak om spesialundervisning. Jeg håper at skolene er såpass rause at de tilrettelegger for disse elevene også under streiken, både for elevene og foreldrene sin del, sier han.

Han understreker at det ikke er like lett å lese pensum på egen hånd for alle elevene.

– Dette fungerer for en del elever, men ikke for en del av elevene som har rett på spesialundervisning. De mister den tette oppfølgingen mange har stort behov for, sier Thorshaug.

– Det er mulighet til å utvide skoledagene og også ha flere timer spesialundervisning i etterkant av streiken. Men det er et dilemma om skolen skal reparere for at man har aksjonert i en lovlig streik, sier studielederen.

Pengene tilbake til skolene

Utdanningsforbundet mener at pengene som kommunene og fylkeskommunene sparer i lønnsutgifter under streiken må gå tilbake til skolene.

– Pengene kan bidra til å hjelpe de elevene som har vært skadelidende under streiken. For eksempel hvis man i etterkant trenger ekstra undervisning kan pengene dekke dette, sier leder Lisbet Strickert i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag.

Mest bekymret for matten

Elever ved Thora Storm videregående skole mister undervisning i flere store fag.

Elevene i 1. klasse studiespesialisering ved Thora Storm videregående skole har fortsatt undervisning i flere av fagene, men mister undervisning i norsk, matematikk og gym under streiken.

– Jeg er mest bekymret for matematikken. Det kan være et avsluttende fag til våren, og det er kanskje vanskeligst å ta igjen, sier Pernille Bekkos.

Mister spesialundervisning

Klassevenninnene er enige. Elevene har ikke møtt læreren i fagene der de streiker, men er oppfordret til å lese litt pensum på egen hånd

– Men det er litt vanskelig fordi vi vet ikke hva vi skal jobbe med, sier Susanne Skandsen.

Elevene synes det er bra at de kanskje får muligheten til å ta igjen tapt undervisning.

– Men det kan bli travelt med trening og lekser i andre fag i tillegg, sier Skandsen.

Myk start

De ferske videregående elevene har i løpet av de to første ukene på skolen fått mulighet til å bli kjent med hverandre, siden de fortsatt har noen skoletimer.

– Det har vært en myk start. Vi har i alle fall litt skole. Det må være brutalt å skulle begynne med undervisningen etter streiken for dem som har enda mindre skole enn oss, sier Hilde Holthe.

Bekymret for særemnet

Også Patrycja Solawa (18), Adrea Mansour (18) og Pia-Birgitte Avran (18), som er elever ved Byåsen videregående skole, er bekymret for at de mister mye undervisning.

- Vi har eksamener på slutten av skoleåret, som ikke blir annerledes selv om vi mister undervisning. Det blir mye pensum å ta igjen. Spesielt i matten er det viktig å få nok undervisning, sier Patrycja Solawa.

- Jeg er mest bekymret for særemnet i norsk. Det er mye arbeid og elever på andre skoler kommer i gang, sier Adrea Mansour.

Foto: Patrycja Solawa, Adrea Mansour og Pia-Birgitte Arvan er bekymret for undervisningen de mister under streiken.
Savner læreren: Streikevaktene Bjørn Hanssen og Krista Indrehus snakker med elevene om streiken. Foto: Rune Petter Ness