– Tør å følg drømmene dine, selv om andre ikke forventer at du skal oppnå dem, sier barnevernsbarnet Bendik Sells (22).

24 prosent av Norges barnevernsbarn klarte seg bra i overgangen til voksenlivet ved måling i 2005. Fire år senere er tallet for de samme personene 42 prosent. Dette kommer frem i undersøkelsen «Barnevern i Norge», som ble publisert i dag.

Undersøkelsen omfatter alle barn og unge som har fått tiltak fra barnevernet fra 1990 til 2010, og gjør det for første gang mulig å kartlegge hvordan det går med de samme kullene over tid.

Bendik Sells fra Trondheim flyttet inn i fosterhjem som femåring. Fram til slutten av tenårene, var han innom ytterligere fire hjem rundt om i Trøndelag.

– En gang stengte jeg meg inne på badet fordi jeg ikke ville flytte igjen. Barndommen var turbulent på mange måter. Det er vanskelig for barn å bli sendt frem og tilbake mellom ulike hjem. Ikke en optimal start på livet, sier Sells.

Fire av ti med videregående

Fire mål er brukt i undersøkelsen som indikatorer på en god overgang til voksenlivet:

Å ha fullført videregående skole.

Inntekt over gjennomsnittsnivå.

Ikke å ha vært registrert arbeidsledig.

Ikke mottatt sosialhjelp.

Sammenlignet med et utvalg som ikke har erfaring fra barnevernet, ligger barnevernsbarna et godt stykke etter. Og aller mest når det gjelder utdannelse. Knapt 40 prosent hadde fullført videregående, mot 80 prosent i sammenligningsgruppen. Bendik Sells skiller seg med det ut fra de fleste andre barnevernsbarn. Han fullførte videregående til vanlig tid, og er i gang med sitt fjerde år på Musikkhøgskolen i Oslo, hvor han studerer musikk-komposisjon. Han har vært med å skrive en opera, og har akkurat startet på enda en.

– Mange kaller meg et løvetannbarn, og blir fascinert av det jeg har oppnådd når de får vite at jeg har vært i fosterhjem nesten hele livet. Det er liksom ikke forventet at jeg skal klare meg bra – synd å si. Jeg har møtt mange fordommer, fastslår Sells.

– Må ikke gi oss

Det er en stor bedring internt i barnevernsgruppen: På fire år har andelen med utdannelse økt fra 35 til 40 prosent.

– Det tar lengre tid, men undersøkelsene viser at barnevernsbarna klarer å nyttiggjøre seg tiltak også som voksne, sier Mari Trommald, direktør i barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

– Det betyr at vi ikke må gi oss, men være mentor og fortsette den komplekse foreldrerollen for disse barna som det offentlige har påtatt seg, fortsetter Trommald.

Hun sier at det ikke mangler ved barnas hoder, men ved tilretteleggingen de gir dem.

– Mange får hull i undervisningen på barneskolen de aldri klarer å ta igjen. Det gjør inntrykk når vi hører barn i barnevernet fortelle om at skolen ikke stiller forventninger til dem.

Ustabile forhold

«Barnevern i Norge» viser at 22 prosent opplever ustabile forhold i fosterhjem og institusjoner. Bendik Sells understreker hvor viktig det er at fosterfamilien integrerer fosterbarnet.

– Familier, både foreldre og biologiske barn, bør forberede seg godt. Jeg snakker nok for alle når jeg sier at fosterbarn vil være en del av en familie, sier Sells.

Bufdir er ikke fornøyd med andelen som opplever ustabile forhold.

– Det er mye å ta tak i fortsatt, og fosterforeldre skal få flere veiledningstiltak for å stå bedre rustet til oppgaven, sier Trommald, og påpeker at barn som er i fosterhjem klarer seg bedre på skolen enn barn som bor hos foreldrene og mottar tiltak i hjemmet, sier Trommald.

Følte seg annerledes

Bendik Sells minnes barneskoleårene som vanskelige.

– Jeg hadde problemer med å henge med. Det er vanskelig å svare på hvorfor. Kanskje hadde det å gjøre med at jeg var fosterbarn. Jeg følte meg veldig annerledes på den tiden, sier Sells.

Når han skal beskrive det stereotype fosterbarnet med ett ord, velger han «vanskeligstilt».

– Fosterbarn blir gjerne stemplet og behandlet ulikt fra andre. Stemplet som vanskeligstilt fører ofte til fordommer og mangel på tiltro til fosterbarn, sier Sells.

22-åringen har alltid prøvd å overse dette, men er redd mange lar seg påvirke.

– Mitt råd til fosterbarn er at du må ha tro på deg selv og tørre å følge drømmene dine, selv om andre ikke forventer at du skal oppnå dem, sier Sells.

– Det gjør inntrykk når vi hører barn i barnevernet fortelle om at skolen ikke har forventninger til dem, sier direktør i Bufdir, Mari Trommald. Foto: Kay Myhre
Bendik Sells fra Trondheim flyttet inn i fosterhjem som femåring. Fram til slutten av tenårene, var han innom ytterligere fire hjem rundt om i Trøndelag. Foto: Kristin Svorte