- Trondheim får nå sin byekspress, sier stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland (H). Hun er leder i transport og kommunikasjonskomiteen.

Superbuss er Trondheims alternativ til bybane. Bussen skal gå i egne traseer uten annen trafikk. På stoppestedene skal det være perronger for av- og påstigning og gode leskur, og i hver ende er det tenkt parkeringsplasser slik at folk kan sette fra seg bilen og ta bussen til byen.

Koster flere milliarder

- Det er politisk enighet, og Trondheim har valgt en realistisk løsning. Derfor kommer Trondheim først i køen sammen med Oslo, sier stortingsrepresentant Helleland.

Prosjektet i Trondheim kommer til å koste minst to-tre milliarder kroner, ifølge lederen for miljøpakken, Henning Lervåg. Nå kan kommunen håpe på statlig støtte for over en milliard kroner.

Folkevekst

Ifølge Sundvollenerklæringen mellom regjeringen, Venstre og Kristelig Folkeparti skal staten finansiere halvparten av store utbygginger til kollektivtrafikk i de fire storbyene, Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo.

Nå starter forhandlingene om pengene, og Trondheim og Oslo er først ute.

På grunn av den store folkeveksten i storbyene, er det helt nødvendig med store løft i infraskruktur til ny kollektivtransport.

Lokal enighet

- Dette krever så store investeringer at kommunene umulig kan greie det alene. Derfor må staten bidra med vesentlige summer, sier Helleland.

Hun er fornøyd med at dagens regjering øker investeringsstøtten til infrastruktur i storbyene fra åtte prosent i dag til 50 prosent for nye investeringer. Nå er Trondheim invitert til forhandlingsrommet.

- Fordi Trondheim har strukturen på plass, og det er lokal enighet om superbussen, kommer Trondheim først i køen sammen med Oslo, sier Helland. Hun mener prosessen hadde strandet dersom det ikke hadde vært lokal enighet.

- Må ha magemål

- Derfor er jeg glad for at Trondheim kommune ikke velger på øverste hylle, men holder seg til den løsningen de har valgt med superbuss eller byekspress. Selv om staten øker tilskuddet, må kommunene ha magemål sier hun. Dette er ingen blankofullmakt til å velge den dyreste løsningen, sier hun.

Nå skal kommunen sette seg til det statlige forhandlingsbordet med vegvesenet som motpart.

Må bli enige

- Her må de bli enige om hvor stort prosjektet skal være, alternativ for traseer og også prislappen, sier Helleland. Det er viktig for henne at denne utbyggingen er i et generasjonsperspektiv når staten går inn med slike summer.

Partikollega Yngve Brox i Trondheim er stolt over at denne statlige satsingen på kollektivtrafikk i storbyene kommer med Høyre i regjering.

- Det er helt nødvendig med et kollektivnett i Tondheim med større fart og større komfort. Han mener en bybane er mer attraktivt for brukerne, og det ville gitt en langt større kapasitet enn en buss.

Fordelen med superbuss er at det er raskere å gjennomføre. Vi kan eventuelt bygge skinner på superbusstraseen senere, sier han. Brox tror hele planen om superbuss hadde vært umulig å gjennomføre uten en slik vekst i tilskuddene fra staten. –Så mye penger finnes ikke i miljøpakken, sier han.

Trondheim er klar

Ordfører Rita Ottervik er veldig glad for at staten går inn med denne medfinansieringen. Hun mener Trondheim står først i køen fordi kommunen har gjort de nødvendige vedtak, og er nesten klare til å sette i gang.

- Dette betyr at vi kommer kjappere i gang, sier Ottervik. –Slik kan folk i Trondheim komme seg raskere fram. Trondheim kommune har fått brev fra vegdirektoratet om at Oslo og Trondheim er de første byene til å forhandle om denne støtten. Det betyr at Bergen og Stavanger står bak Trondheim i køen.

Enighet

Ottervik sier Trondheim er rigget for å komme først i køen før Bergen og Stavanger. Det er tverrpolitisk enighet i Trondheim om å satse på superbuss, og de viktigste vedtakene er gjort. Inntektene i miljøpakken skal sikre Trondheims del av utgiftene.

Trondheim er i rask vekst, og Ottervik mener det er nødvendig å få på plass et bedre busstilbud raskt.

- Vi er utålmodige og har ikke tid til å vente på nok penger til bybane, sier hun. Hun mener en bybane krever flere innbyggere og langt mer finansiering.

Starter i sentrum

Men Ottervik er opptatt av at de må bygge traseene for superbuss slik at de også kan brukes til å legge skinner for en framtidig bybane.

- Nå vil vi starte i sentrum og bygge oss utover mot Lerkendal og Leanger, sier Ottervik og påpeker at Trondheim har tjustartet med bussterminalen i Prinsenkrysset.

Superbussholdeplass: Slik ser planleggerne i miljøpakken for seg superbussens holdeplass ved Solsiden.