– Å snakke engelsk kan elevene. Men ikke alle synes det er like morsomt å lese og skrive på den tradisjonelle måten. You Tube og sosiale medier kan også brukes i klasserommet, det har vi svært gode erfaringer med, sier Inger Langseth, lærer ved Charlottenlund videregående skole og førstelektor ved Program for lærerutdanning ved NTNU. Som lærer jobber hun digitalt, og erstatter læreboka delvis med nettet.

Det er Gemini.no som forteller at elever ved byggfag ved Charlottenlund videregående i et par år har brukt You Tube i engelskundervisningen. Halvdan Haugsbakken, stipendiat i sosiologi ved NTNU forsker på sosiale medier i organisasjoner. Han har i et år fulgt undervisningen til Langseth, og sammen har de skrevet en artikkel om bruk av sosiale medier i undervisningen, nylig publisert i tidsskriftet Digital Culture & Education. Haugsbakken skal disputere for doktorgraden til jul.

Vite ekstremsport

– Jeg viste elevene et innslag om ekstremsport på You Tube, som de fattet interesse for. Elevene tar med seg det de har lært på fritiden inn i skolen, sier Langseth til Adresseavisen.

Hun legger til at elevene ble mer motiverte og bedre til å formulere seg på engelsk. De skrev tekster som de opplevde som meningsfulle. Det legges til rette for tilbakemeldinger som kan fremme læring. –Det viktigste er at elevene møter opp til timene og finner det meningsfylt å lære engelsk, understreker Langseth.

Rammet av streik

– Vi er ofte på You Tube. Bl.a. lærer vi å spille gitar, forteller 16-åringene Snorre Antonsen og Espen Ringstad, førsteårselever ved henholdsvis byggfag og teknisk og industriell produksjon ved Charlottenlund videregående.

På grunn av lærerstreiken vil de først i dag komme i gang med undervisningen. Begge sier de ser frem til å få lov til å bruke You Tube i undervisningen. De synes det høres spennende ut at sosiale medier inngår i opplæringen som et godt alternativ til læreboken.

Haugsbakken og Langseth fremholder at digitale medier bør brukes på alle skoletrinn, inkludert universitetene. Den uformelle læringen som skjer på nettet, kan overføres til den formelle læringen i skolen. Alle fag kan undervises både teoretisk og praktisk, og alle fag kan skape god læring, bl.a. gjennom digitale verktøy.