Dette er hovedpunktene i regjeringens handlingsplan for kollektivtransport som ble lagt frem i går. I de fire største byene vil staten dekke halvparten av investeringskostnadene gjennom de såkalte bymiljøavtalene. Aktuelle prosjekter i perioden 2014-2023 er Fornebubanen i Oslo og Akershus, Bybanen til Åsane i Bergen, superbuss i Trondheim og prosjektet «Bussvei 2020» i Stavangerregionen.

I tillegg kommer bred satsing på tog med intercityutbygging på Østlandet. Innen utgangen av 2024 skal det være dobbeltspor fra Oslo til Fredrikstad, Hamar og Tønsberg. Lokalt er det elektrifiseringen av Trønderbanen som står høyt på listen, med antatt anleggsstart i 2017.

Lite konkret

Mer konkret når det gjelder omfang og når satsingen på superbuss i Trondheim kommer, er programmet ikke. Heller ikke for prosjektene i de tre andre storbyene, er det vist til noen tidsplan. Men samferdselsdepartementet signaliserer noen vedtak i høst og mange vedtak neste år.

Heller ikke hvor mye penger som skal brukes, blir avslørt i programmet. Det er tidligere antatt at bymiljøavtalene har en ramme på 26 milliarder kroner frem mot 2024. Men dette beløpet er ikke tilstrekkelig om alle de store kollektivprosjektene i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger skal gjennomføres.

Vekst

Satsing på kollektivtransport kommer som et nødvendig tiltak for å holde tritt med befolkningsutviklingen og forhindre at storbyene blir lammet av trafikkaos. I fjor reiste 560 millioner passasjerer med kollektive transportmidler i Norge. 60 prosent av disse reiste med buss, 38 prosent på bane (jernbane, trikk, T-bane og bybane) og to prosent med båt. Dette er en økning på 27 prosent fra 2005.

For storbyområdene er det nedfelt i klimaforliket på Stortinget og i Nasjonal transportplan at all vekst i persontransport i storbyområdene skal tas med miljøvennlige transportmidler, kollektivtransport, sykkel og gange. Å nå disse målene krever et videreutviklet samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner. I forbindelse med den forstående kommunereformen vil regjeringen vurdere å overføre ansvaret for kollektivtransport fra fylkeskommunene til kommunene. Mer om dette kommer våren 2015. Ansvaret for trafikk med lokaltog i de største byområdene kan bli overført fra staten til et regionalt nivå.