Over 500 personer ønsker mer informasjon om byens nye offentlige småbåthavn.

Ferdig utbygd vil marinaen ha plass til 800 småbåter. I tillegg vil området få rundt 150 private båtplasser.

– Båtfolket gleder seg. Jeg har vært rundt og sett på ulike småbåthavner. Dette blir Rolls-Royce-utgaven, mener Jan Terje Strømsnes, leder i Trondheim Båtforening.

Den nye marinaen kan brukes året rundt og gjøre det mer attraktivt å eie båt.

Havneanlegget er snart ferdig utbygd. Ifølge Tor-Kristian Gilstad, utleieansvarlig for næring i Grilstad Marina, som bygger den offentlige delen av havneanlegget på oppdrag for Trondheim kommune, vil hele anlegget bli overlevert kommunen ved årsskiftet.

Drives på anbud

Trondheim kommune har utlyst driften av havna på anbud, og det er bare Trondheim Båtforening som har kommet med et tilbud. Det pågår nå forhandlinger mellom Eierskapsenheten i Trondheim kommune og Trondheim Båtforening, og både Strømsnes og Gilstad håper på en snarlig avklaring.

Driveren må selv montere bryggene. Hvis båtforeningen blir enig med kommunen, ser Strømsnes for seg en gradvis utbygging av marinaen, med rundt 100 båtplasser i første omgang.

Hard konkurranse

Grilstad Marina vil møte konkurranse fra flere andre småbåthavner i trondheimsområdet, som Børsa, Hommelvik og Stjørdal. Tidligere i år meldte alle om ledige plasser. Derfor vil pris være et viktig moment når folk skal leie båtplass.

Det bygges nå kjørebru med gangvei på begge sider ut til moloen på Grilstad. I tillegg kommer gangbruer i hver ende av anlegget. I juni ble en privat marina med 54 plasser tatt i bruk, forbeholdt beboere på Grilstad Marina, der det er planlagt ikke mindre enn 800 boliger. 200 boliger er allerede innflyttet i Kanalen og Vannspeilet. I tillegg bygges 110 000 kvm næringsbygg.

Bygger 160 p-plasser

Ute på piren og moloen kommer 160 parkeringsplasser. Sjødybden er på fire meter i ytre basseng og tre meter i indre basseng, som gjør det uproblematisk å legge til for relativt store båter. Det skal bygges servicebygg med restaurant ytterst på marinaen. Der kommer også badestrand og stupetårn.

Området blir åpent for publikum. Ladestien går rett forbi, slik at hele Grilstad Marina med moloen blir et populært rekreasjonsområde.

– Vi ser allerede at det er mye turfolk som oppholder seg i området, særlig i helgene. Ladestien er med på å gjøre området til noe av det flotteste vi har langs sjøen i Trondheim, sier Tor-Kristian Gilstad.

500 mål fylt opp

Hele Grilstad Marina på om lag 500 mål er oppfylt. For vel 30 år siden gikk sjøen nesten helt opp til Ranheimsveien. Selve moloen er bygget med stein fra Strindheimtunnelen. I tillegg hentes større steiner fra steinbrudd i trondheimsområdet.

I løpet av 2015 starter et omfattende arbeid med å fjerne forurenset masse fra Kanalen. Da må både båter og havneanlegg midlertidig flyttes ut til Grilstad. I alt vil rundt 300 småbåter blir berørt.

Med finanskrisen i 2008 gikk bunnen ut av småbåtmarkedet, men nå er det igjen økende interesse for å leie båtplass. De første båtene kan legge til ved påsketider.

Den offentlige marinaen har en kapasitet på 800 fritidsbåter. Foto: Kjell A. Olsen
Helsårshavn: Den nye offentlige småbåthavna på Grilstad kan brukes året rundt. Foto: Kjell A. Olsen
Helsårshavn: Hele Grilstad Marina er på 500 mål, mens den nye øya ute i fjorden er på 60 mål. Foto: Bennett AS