Heller ikke Hotel Nor har rapportert inn for de åtte månedene hotellet har vært i drift i 2014.

– Nei, vi har ikke rapport inn våre tall, medgir Fredrik Farstad, som tidligere drev Hotel Nor. Han anslår at han har minst 3120 romdøgn ved hotellet i 2014, i praksis over 6000 gjester.

Dermed ser hotellstatistikken for Oppdal enda bedre ut, når vel 5000 romdøgn kan legges til. Hvis vi legger til disse tallene har Oppdal en samlet tilbakegang på antall overnattingsgjester 11,7 prosent, ikke 15,5 prosent, som den offisielle statistikken som Statistikk sentralbyrå og Trøndelag reiseliv operer med.

Innenfor hotellstatistikken betyr disse 5000 nye romdøgnene en vekst fra 202 romdøgn, som utgjør 0,4 %, til 5202 romdøgn. Dette er en økning på 11 prosent for hotellovernattinger i Oppdal i perioden fra januar til august 2013 til samme periode i 2014.

Kan gis mulkt

– Vi har ikke fått noen krav om rapportering, og har ikke rapportert inn noe, sier daglig leder ved Bjerkeløkkja, Line Merethe Viggen, som understreker at Bjerkeløkkja ikke er et ikke et åpent drop in-hotell, men tar i mot gjester kun på forhåndsbestilling.

En epost til Statistisk sentralbyrå gir derimot svaret på hvem som er rapporteringspliktig. Rådgiver Christina Lyle skriver: «Hotellstatistikken omfattar alle hotell og liknande overnattingsbedrifter med 10 sengeplassar eller meir.»

Dermed er Bjerkeløkkja rapporteringspliktig. Det er oppgaveplikt for overnattingsstatistikk etter Statistikkloven § §2-1, 2-2 og 2-3 i lov av 16. juni 1989 om offisiell statistikk. Ved manglende rapportering får oppgavegiver tvangsmulkt.

Vil nå 2400 gjestedøgn

– Vi har åpenbart falt ut av systemet til Statistisk sentralbyrå, for skal vi rapportere, så skal vi selvsagt rapportere. Og det gjør vi fra og med nå, sier Viggen, som medgir at hun ikke hadde tenkt så mye på om Bjerkelykkja var rapporteringspliktig eller ei før Adresseavisen spurte.

– Men når man tenker over det, så må alle rapportere inn for å få en reell statistikk på hvordan situasjonen er i hver enkelt kommune og region. Vi har oversikt over all overnattingsvirksomhet hos oss. Dette skal vi levere inn raskt og effektivt, lover Viggen, som har 1789 gjestedøgn, hvorav 2/3 av døgnene er dobbeltrom, på sine sju første driftsmåneder.

– Målet er å nå 2400 romdøgn i år og det klarer vi. Vi har bra booking på oktober og november, sier Viggen.

Vil ha full gjennomgang

Reiselivssjef May Britt Hansen i Trøndelag Reiseliv sier at det er behov for en nasjonal gjennomgang av rapporteringsreglene. Hun peker på at regelverket er altfor innfløkt, og at mange ikke vet hvordan de skal rapportere. Dette synes spesielt å gjelde for sesongcamping. Der er sjansen for feilmarginer store, fordi gjester med langtidskontrakter ikke sjekker inn og ut for hvert døgn, slik at rapporteringen skjer på grunnlag av anslag fra driverens side.

– NHO Reiseliv har også en nasjonal gjennomgang av regelverket som en prioritert sak å få gjort noe med, sier May Britt Hansen.

Formålet med innrapporteringen er å kartlegge nivået og utviklinga for den kommersielle overnattingstrafikken så fullstendig som mulig. Mange aktører bruker mye tid på innrapporteringen, og irriteres over at andre overnattingsbedrifter ikke rapporterer.

Statistikkene brukes av Nærings- og handelsdepartementet, Innovasjon Norge, organisasjoner og forskingsinstitusjoner innenfor reiselivet samt internasjonale organisasjoner som eksempelvis Eurostat. Kartlegginga av turisttilstrømninga til Norge er viktig som grunnlag for forskning og ikke minst som oppfølging av markedsføringa av Norge i utlandet og som grunnlag for oppfølging av myndighetenes satsing på reiseliv som vekstområde.

– Heretter skal alt rapporteres, sier daglig leder ved Bjerkeløkkja, Line Merethe Viggen.