Birgit Helene Thorup går glipp av både fester og arrangementer fordi hun ikke har sett invitasjonene på Facebook. Hun mener likevel at hun blir mer kreativ, aktiv og sosial av å være avlogget sosiale medier. Foto: Lars Idar Waage

Vinneren av Melodi Grand Prix Junior 2014, Mathea-Mari Glittenberg, sang om det å koble seg av sosiale medier med sangen «Hashtag Online».

16-åringen Jonas Steiro Frøiland på Randaberg videregående skole skrev i forrige uke en skolestil om hjerneråte på sosiale medier som kunnskapsministeren delte på sin Twitter-profil.

Den har til nå fått over 24.000 delinger på Facebook. Også mobilselskapene har sett hva smarttelefonen og sosiale medier gjør med sosiale relasjoner. Chess oppfordrer nå sine kunder til å logge av smarttelefonen for å logge på livet. Talkmore spiller på det samme i en annen tv-reklame.

Chess kjente det på kroppen

–  Vi så at dette var en utfordring i vår omgangskrets og blant våre barn, og tok ideen videre til våre marketing-avdeling. De så det samme som oss, og vi gikk dermed i gang med å tenke ut en litt annerledes reklameidé, sier Arve Andreassen, direktør i Chess til Stavanger Aftenblad.

Chess lagde dermed en reklame med fire ulike situasjoner med uoppmerksom bruk av smarttelefon, og ble mobilselskapet som oppfordret kunder til å bruke mindre tid på telefonen.

– Vi ønsker oss selvfølgelig flest mulig kunder, og vi tilbyr dem en fantastisk tilgjengelighet gjennom smarttelefonen. Vi anbefaler bare ikke å bruke denne aksessen hele tiden. Vi ønsker å vise våre kunder at det er greit med godt mobil nett, men at å være tilstede rundt familie og venner er det aller viktigste, fortsetter Andreassen.

– Hvorfor sliter så mange med å finne denne balansen?

– Tilgangen til mobilnett er for stor. Før var vi bare tilgjengelige på nett i arbeidstiden og på kveldene. Nå er vi tilgjengelige hele døgnet gjennom små dataskjermer. Vi må være mer bevisste rundt det å logge av, og det håper jeg Chess sin reklame kan bidra til.

– Dette er en sjarmerende og smart måte for et mobilselskap å kommunisere med sine kunder på. I denne reklamen tar Chess for seg et tema vi kjenner oss igjen i, og er klar over. Så hvorfor ikke si det høyt slik Chess har gjort? Vi burde jo logge oss mer av smartmobilen, sier Trond Blindheim, sosiolog og rektor ved Markedshøyskolen.

Dum telefon

Han tror virkemidlene Chess har brukt med å lage gjenkjennelige scener fra vår mobile hverdag, bare har slått positivt tilbake på mobilselskapet.

– På denne måten viser de hvilke verdier de har, og at det er viktig å ta vare på sine sosiale relasjoner. Men de sier samtidig at hvis folk først skal logge seg på, så har de god nettilgang og gode tilbud for kunden. De vil jo fortsatt selge, forklarer Blindheim.

Sykepleierstudenten Birgit Helene Thorup (24) har aldri eid en smarttelefon, og logger seg bare på Facebook et par ganger i uka.

– Venner tilbyr meg stadig vekk sine gamle smarttelefoner. De maser om at jeg må få meg Snapchat, og være generelt mer «på» sosiale medier. Jeg føler derimot at jeg er mye mer tilstede enn alle som står med nesa ned i smarttelefonen, sier Thorup.

Hun sitter med en rød kaffekopp i Fargegata i Stavanger sentrum. Trebordene på utsiden av kafeen er fylt med mennesker og smarttelefonene deres. Noen tar bilde av kaffekoppen og Fargegata, noen sitter og prater i telefonen, og noen scroller på den store, flate smartskjermen samtidig som de fører samtaler uten øyekontakt. Thorups gamle Nokia ligger i veska.

– Jeg har det som kalles en dum telefon. Den kan bare ringe og sende meldinger, og det passer meg midt i blinken. Nå kan jeg selv styre når jeg vil være tilgjengelig på sosiale medier, istedenfor at tilgjengligheten min styrer meg.

- Hjernen trenger å puste

Thorup forteller at hun vet om flere unge personer som enten har tatt seg en pause fra sosiale medier, eller logget seg helt ut. Også de som selger mobiltelefoner merker at noe er i ferd med å skje.

– Det er en økende trend at unge folk kobler seg av for å være på. Sosiale medier gjør at folk samler følgere og venner som det var frimerker. Mange begynner å innse hvor tomt dette opplegget er, og logger seg av for å dyrke relasjonene til de menneskene rundt seg, sier Thomas Moen, forfatter, blogger og foredragsholder om sosiale medier.

Det er det samme kjemiske stoffet som oppstår i hjernen når du strekker deg etter telefonen som når en alkoholiker strekker seg etter en øl. Det har ført til at mange føler seg avhengige av smarttelefonen.

– I tillegg til økt avhengighet lider stadig flere av søvnforstyrrelser knyttet til bruken av smarttelefoner. Mange sjekker mobilen før de legger seg, og det trigger faktisk hjernen til å våkne. Hjernekapasiteten øker når man leser nyheter og statuser før leggetid. Man ligger og reflekterer og tenker på det man har lest, sier Moen.

Moen forteller at man nå ser en tydelig generasjonskløft i bruken av sosiale medier.

De unge best til å koble av

– De unge er bedre til å koble av. De har vokst opp med disse sosiale plattformene, og forholder seg faktisk derfor bedre til det enn sine foreldre. Den eldre generasjonen er mer redde for å gå glipp av ting, og veier derfor opp med å være «på» hele tiden.

Thorup har tidligere hatt flere pauser fra sosiale medier. I dag er Facebook den eneste sosiale plattformen hun er på, og hun klikker seg bare innom et par ganger i uka. Hun har aldri kjent på behovet for å være mer tilgjengelig, og er helt bevisst på å ta digitale pauser.

– Smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner gjør at vi ikke lenger tenker selv. Hjernene våre får aldri pause til å bare la tankene sveve og tenke. Vi har så mye som distraherer oss. Vi lar ikke hjernen puste.

Sykepleierstudenten opplever at når hun kobler av sosiale medier, så kobler hun seg på livet på en helt annen måte.

– Jeg blir mer kreativ, aktiv og sosial. Det er sunt å kjede seg, og å gjøre ingenting. I tillegg slapper jeg mer av, og har det bedre med meg selv og de rundt meg. Alle burde prøve å ha en så kalt dum telefon, de gjør at du prater med folk på bussen og butikken. Det er så mange koselige folk der ute som vi ikke ser gjennom en skjerm, sier hun.

Selger færre smarttelefoner

I 2012 var 77 prosent av de telefonene som Elkjøp Norge smarttelefoner. I 2013 var tallet på 76 prosent, mens tallet for solgte smarttelefoner i år er 72 prosent.

– Prosentandelen for basistelefoner har gått fra 23 prosent, til 24 prosent og så videre til 28 prosent, og det kan med andre ord virker som om disse telefonene har gjort et aldri så lite comeback. Salgsvinneren på mobil hos oss i august i år ble Huawei Ascend Y330. Dette er i bunn og grunn en smarttelefon, men har ikke 4G eller den ferskeste versjonen av Android, sier Øystein Schmidt, presseansvarlig i Elkjøp Norge.