– En samtale kan være praten på bussen med naboen, eller det kan være en profesjonell samtale med læreren, legen eller banken, altså en samtale mellom en profesjonell og en ikke profesjonell.

Marit Olave Riis-Johansen er doktorgradsstipendiat i språk og kommunikasjon, og forsker på politiets avhørsmetoder. Spesielt jobber hun med avhør av offer i voldtektssaker.

Nå skal hun fortelle litt om det hun vet til folkene i Enova som har tatt med seg matpakken og kaffekoppen for å møte en forsker til lunsj.

Det er Forskningsdagene og årets tema er kommunikasjon.

Hva kan politiet lære Enova?

– Dette er et veldig godt tilbud, sier Øyvind Husby. Han er leder for HR og administrasjon i Enova, og håper han kan skal lære noe han ikke har tenkt på før. Dagens store spørsmål er hva i all verden Enova kan lære av politiet.

Marit Olave Riis-Johansen mener politiet de siste årene har gjort mye for å bedre politiavhørene. Avhørslederne skal passe på at den avhørte forteller alt som er relevant for saken, og at det er den avhørte som forteller med sine egne ord.

Les også: Kraftig angrep på politiets avhørsmetoder

Forteller hva som skal skje

– En god avhører har en bevisst oppbygging av samtalen, er tydelig på å avklare roller, hva som er tema for denne samtalen, og er opptatt av at den avhørte selv skal fortelle. En god avhørsleder avslutter med å oppsummere situasjonen, og si noen ord om hvordan vi går videre, sier Riis-Johansen som skal bruke en halv time på å fortelle det hun bruker en hel doktorgrad på.

Hun forteller at politiet er bevisst på hvordan de stiller spørsmål for å få vite mer, men også for å hindre at de legger ord i munnen på den avhørte. Og hun viser hvor lett det er å stille spørsmål om noe den avhørte umulig kan vite noe om.

Les også kommentaren: Når systemer svikter

Verdien av å være stille

– Politifolk er flinke til å holde kjeft. Marit Olave Riis-Johansen forteller om verdien av å være stille for å få folk til å fortelle mer.

Og HR- og administrasjonssjef Øyvind Husby sier at der fikk han det han ønsket seg. Han hadde ikke tenkt på verdien av å være stille. Han tror han få har fått flere gode samtaleverktøy.

– Jeg tar med meg tipset om å avklare roller og mål med samtalen. Jeg tror det er viktig å si noe om hvorfor vi har denne samtalen, sier Husby som også tar med seg tipset om å avslutte samtalen med en oppsummering. Han tror også folk i Enova kan ha stor nytte i hvordan de skal snakke med folk for å få vite mest mulig om prosjektet de kanskje skal gi støtte til.