– Det blir finere. Mye finere enn det er nå.

Ingeniør Rolf Magne Brødreskift og bydriftssjef Per Øystein Karlsen står på fortauet i krysset Taraldgårdsveita/Fjordgata. Speidende innover veita ser de store ujevnheter, mange hull og et lappeteppe av asfalt i varierende kvalitet.

Brøytetrøbbel

– Her er det masse trafikk hver eneste dag, og vi har en del støy om vinteren med masse overvann og ising. Det skaper mye trøbbel med blant annet brøyting. Vi er veldig glad for at vi nå får muligheten til å få gravd opp og ordnet så vi får normal levetid på denne og de andre veitene, sier Brødreskift.

I første omgang er det Taraldgårdsveita, Asylveita og Gaubekkveita som skal gjøres om fra asfalt til brostein. Men det er bare starten.

Alle de 34 veitene som bydrift karakteriserer som veiter i Midtbyen skal bli brosteinsbelagt. I dag har 18 veiter brostein, mens resten har enten asfalt eller blanding av stein og asfalt.

Designprogram

– Hvorfor skal alle veiter ha brostein?

– I et designprogram for sentrum er det lagt noen føringer for hvordan Midtbyen skal se ut. Der heter det blant annet at veitene skal være brosteinsbelagt. Men mange av disse veitene var i så dårlig forfatning at det i en periode ble en kjappløsning med asfalt. Men nå er asfalten så dårlig at vi må gjøre noe med det, sier Brødreskift.

– Hva tenker dere om at mange rullestolbrukere sliter med brostein?

– Vi er klar over at det gir utfordringer. Men jeg tror nok at et godt brosteinsdekke med alt vann borte, og at det er tørt og fint, fører til forbedring. Et dårlig asfaltdekke er i alle fall verre enn brostein, mener Brødreskift.

Flere prosjekter

I mai fikk bydrift cirka 40 millioner kroner av kommunens overskudd. Etter mye prioriteringer ble det bestemt at en fjerdedel brukes på bruer, mens de siste 30 millioner kroner skulle brukes på boliggater, sluk og sandfang og dekke.

– Behovet for alle disse gruppene er veldig stort. Sluk er for eksempel viktig for å få unna overvann som kan gjøre skade på tredjemanns eiendom. Det vil vi gjøre noe med. Med disse millionene kan vi gjøre mye mer enn bare å kladde på her og der. For mange vil dette være en stor opprustning, sier produksjonssjef for vei i Trondheim bydrift, Randi Sesseng Aas.

Flere av prosjektene som gjøres av bydrift selv er allerede i gang. For prosjekter som har vært ute på anbud, som brosteinslegging, tar det fortsatt noen uker før arbeidet kan starte.

– Det er væravhengig, men vi håper at alle prosjektene er gjennomført i løpet av våren 2015.

Vil stoppe arbeidet

Kristian Lian, seniorkonsulent i Norges Handikapforbund Trøndelag reagerer kraftig da han får høre at det skal anlegges flere veiter med brostein.

– Dersom dette er riktig, er det et stort tilbakeskritt for byen. Vi vil be om at arbeidet stoppes inntil det blir klarhet i dette, sier Lian.

Han viser til designprogrammet for Midtbyen hvor det står at veitene «i stor grad er fotgjengernes domene». Han mener det betyr at de må utformes slik at de kan brukes av alle.

– Det er ille at kommunen bruker penger på å oppgradere til det verre. Veitene bør derimot anlegges med asfalt eller flate heller slik at flere kan bruke byen på en likeverdig måte. Vi mener Trondheim Bydrift har misforstått designprogrammet, som nettopp fremhever universell utforming. Vi kan ikke forstå at dette er politikernes vilje, sier han.

Asylveita skal gjøres om fra asfalt til brostein. Foto: Glen Musk
Gaubekkveita som skal gjøres om fra asfalt til brostein. Foto: Glen Musk
Asfalten er så dårlig at det må gjøre noe med det. Foto: Glen Musk