Giganten i sosiale medier har de siste årene mistet mange unge brukere til mer private sosiale nettverk, som Snapchat, skriver Stavanger Aftenblad.

Brukerundersøkelser har vist at snittalderen på Facebook ligger på nærmere 40 år, mens snittalderen på Snapchat ligger på rundt 18 år.

Appen som skal vinne gigantens posisjon tilbake i den yngtste aldersgruppen heter «Moments», ifølge det amerikanske nettstedet TechCrunch.

Ny design

«Moments» skal gjøre det mulig å dele forskjellige undergrupper av din totale venneliste ved hjelp av ny design.

Facebook har flere ganger febrilsk prøvd å vinne tilbake aldersgruppa de pleide å være størst i, gjerne i form av nye apper. I 2011 kom funksjonen som gjorde at brukerne kunne dele opp vennene sine i familie, blokkerte, kolleger og nære venner. Også dette var et forsøk på å gjøre det enklere å bruke Facebook på en privat måte. Men til nå har Facebook ikke hatt noen stor suksess.

I testfasen

TechCrunch skriver videre at «Moments» er designet for å gjøre deling på mikronivå mye enklere. Ifølge nettstedets kilde holder produktet i disse dager på å bli testet av Facebooks eget team. Den nåværende utformingen består at et rutenett med fliser som representerer et sett av nære venner eller familie. Brukerne kan trykke på en av disse for raskt å dele med akkurat dem. Målet er å kunne dele med kun dem man ønsker på en raskere måte enn den vanlige Facebook-appen.

Ifølge TechCrunch vil «Moments» vil kunne hjelpe mennesker som har:

* Delt en status med for mange eller for få folk ved et uhell fordi de ikke forstår Facebooks personverninnstillinger

* Byttet til private meldinger for intime deling, men foretrekker en mer ryddig stil av tilbakemeldinger i stedet for tilfeldig svar

* Vært flaue av at venner og familie blander seg i kommentarfeltet på bilder eller statuser

– Vil få gruppene til å fungere bedre

– Ettersom Facebook er et børsnotert selskap, blir de fulgt nøye av markedet, og de må vise sine investorer at de fortsatt er et godt produkt som følger med i tiden. Det er naturlig at Facebook følger med på konkurrentene og plukker opp deres beste ideer, sier medieviter Ida Aalen.

Hun forteller at da Facebook først ble laget, tenkte man ikke at folk skulle ende opp med å få over 1000 venner. Men det har de fått.

– Det er veldig vanskelig å si noe fornuftig til så mange mennesker samtidig. Derfor viser statistikken at særlig de under 30 deler mindre offentlig enn før, men de har ikke forlatt Facebook. Flere av samtalene foregår i stedet på chat eller i lukkede grupper. Det Facebook antagelig prøver å gjøre, er å få grupper til å fungere bedre. På den måten kan Facebook også fungere for de samtalene du ikke vil ha med mange hundre mennesker samtidig, men som involverer litt mer enn det som passer inn i en enkel chat-samtale, sier Aalen.

Hun utdyper at det er viktig at for Facebook at de følger med på utviklingen, og fortsetter å utvikle nye produkter om de ikke skal miste brukere over tid.

Er tvilsomme

Nettstedet Betabeat har også fått med seg nyheten, men har lite har liten tro på at appen vil bidra til å lokke unge tilbake.

– Igjen kan dette bare være en annen forekomst av Facebook som desperat prøver å være noe det ikke er. Hvis folk ønsker å dele et intimt øyeblikk med en liten gruppe mennesker, er de nok fortsatt mer tilbøyelig til å bruke Snapchat eller iMessage - ting de allerede er vant til å bruke, og som er integrert i deres rutiner.

Facebook har valgt å ikke svare på spørsmål om den nye appen.

– Vi kommenterer verken rykter eller spekulasjoner, var svaret de sendte ut på sine pressesider.