Både siste uke av august og første uke av september hadde kirurgisk klinikk ved Sykehuset Levanger 41 fristbrudd.

Det betyr at over to prosent av pasientene ikke ble behandlet innen den datoen de hadde krav på.

– Det høres kanskje ut som et lavt tall. Men kravet er ingen fristbrudd, og da er to prosent for mye, sier klinikksjef ved kirurgisk klinikk, Hilmar Hagen.

Totalt 303 fristbrudd

Når en pasient får lovfestet rett til behandling, settes en dato for behandlingsfrist. Helse- og omsorgsdepartementet krever at helseforetak aldri bryter fristen. I august hadde de tre helseforetakene i Helse Midt-Norge RHF totalt 303 fristbrudd.

St. Olavs Hospital HF kom best ut, med brudd for 3,6 prosent av pasientene.

Les også: To av tre med lungekreft behandles for sent

Helse Møre og Romsdal HF hadde fristbrudd for 6,4 prosent av pasientene, mens Helse Nord-Trøndelag HF hadde brudd i seks prosent av tilfellene.

– Det spesielle i Nord-Trøndelag er at fristbruddene i all hovedsak ligger hos vår klinikk. Noen av fristene er brutt med få dager, men det spiller liten rolle. Poenget er at vi i det hele tatt har fristbrudd, sier Hagen.

Les også: Gir raskere behandling av prostatakreft

I dag har de kommet seg ned til 28 fristbrudd.

– Vi skal ha null ved årsskiftet.

Riingerunde

Klinikken er også blant de med lengst ventetid. Helse- og omsorgsdepartementet krever at ventetiden før behandling i spesialhelsetjenesten i snitt skal være på 65 dager. I ukene etter sommeren hadde kirurgisk klinikk ved Sykehuset Levanger en ventetid på 140 dager.

– Ferieavvikling er en grunn. Dessuten er det noen pasienter som må vente veldig lenge fordi kreftsyke eller andre som trenger øyeblikkelig hjelp må prioriteres først. Når noen pasienter må vente veldig lenge, øker snittet betydelig, sier Hagen.

Les også: Data fra 30000 krinner kan berge liv

Ifølge ham sliter de også med at pasienter får behandling ved andre sykehus uten å gi beskjed.

– De blir stående på venteliste hos oss. Nå er vi i gang med å ringe de som har ventet lengst for å høre om de fortsatt skal stå på venteliste. Vi har også gode dialoger med private sykehus, og gir noen pasienter tilbud om behandling der. Det er opp til dem å avgjøre om de ønsker dette, eller fortsatt vil stå på venteliste, sier Hagen,

Ventetiden i Helse Midt-Norge er generelt for lang. Fra januar til august var ventetiden i snitt 72 dager – en økning på én dag fra i fjor. Under styremøtet i Helse Midt-Norge torsdag denne uka, rettes oppmerksomheten spesielt mot dette og fristbruddene.

– Administrasjonen mener 65 dagers ventetid er godt mulig å oppnå. At kravet ikke innfris er for dårlig, sier assisterende fagdirektør i Helse Midt-Norge RHF, Henrik A. Sandbu.

– Må lære av hverandre

Når det kommer til fristbrudd, vil Sandbu rose St. Olavs Hospital. Tall fra august viser at de har tatt tak i problemet.

– Både styret og ledelsen viser nå stor vilje til å løse problemet, sier Sandbu.

Helseforetaket har blant annet etablert en seksjon som jobber spesielt med avdelinger som ikke klarer å nå styringskravene for ventetid og frister.

– St. Olav har også godt samarbeid med private sykehus for å ta unna pasienter fra ventelistene. Det er viktig at helseforetakene lærer av hverandre, spesielt av måten St. Olavs har organisert arbeidet internt og mot andre helsetjenestetilbydere, sier Sandbu.

Fakta: Ventetid og fristbrudd:

Ventetid før behandling i snitt, januar-august 2014 (januar-august 2013):

Helse Møre og Romsdal HF: 69 dager (72 dager).

Helse Nord-Trøndelag HF: 74 dager (69 dager).

St. Olavs Hospital HF: 73 dager (70 dager).

Fristbrudd, august 2014:

Helse Møre og Romsdal HF: 147.

Ålesund sjukehus har det høyeste antallet, fordelt på flere klinikker.

Helse Nord-Trøndelag HF: 66.

Kirurgisk klinikk ved Sykehuset Levanger har det høyeste antallet.

Helse St. Olavs Hospital HF: 86.

Ingen enkeltklinikker skiller seg klart ut.

– 65 dagers ventetid er godt mulig å oppnå, sier assisterende fagansvarlig i Helse Midt-Norge HRF. Under styremøtet i Helse Midt-Norge torsdag rettes oppmerksomheten spesielt mot for lang ventetid og mange fristbrudd. Foto: Eir-J.Bue