Kommunalråd i KrF Geirmund Lykke reagerer på Adresseavisens oppslag som fortalte at bydrift med det aller første skal legge brostein på tre veiter (Asylveita, Taraldgårdsveita og Gaubekkveita) i Trondheim.

Krevende underlag

– Hvis det er mulig å stoppe brosteinsprosjektet uten at vi kaster penger ut av vinduet, ønsker jeg at det skjer. Jeg er spesielt overrasket over at det skal legges brostein i Taraldgårdsveita som er mye brukt som snarvei av myke trafikanter, og hvor en av byens mest brukte fiskeutsalg også ligger, sier Lykke.

Han peker på at det legges stor vekt på universell utforming, og gateareal som er tilgjengelig for alle.

– Men det velkjent for alle at handikapforbundet og eldre synes brostein er et krevende underlag. Derfor er det viktig at vi får et underlag som alle kan bruke, sier Lykke.

Bruke heller i stedet

Han presiserer at han ikke vil ha asfalt over hele byen, og heller ikke er imot brostein.

– Det er åpenbart at flere av veitene trenger en oppussing, og det er stygt med asfaltflekker og ujevnheter. Men jeg mener man for eksempel kan se på muligheten for å bruke heller, slik som det blant annet er brukt i Jomfrugata. Der er dekket fint og jevnt, og alle kan bruke det, sier han, og legger til at det heller ikke står noe i designprogrammet for Midtbyen at veitene skal ha brostein.

Tas opp i formannskapet

Både han og kommunalråd for FrP, Elin Marie Andreassen vil derfor ta opp temaet på neste formannskapsmøte.

Andreassen vil blant annet ha svar på om rådmannen mener det er tilfredsstillende å bruke brostein med tanke på prinsippet om universell utforming, og om i hvilken grad bruken av brostein er forankret i brukergrupper som tidligere har meldt om utfordringer ved brostein.

Lykke vil avvente med forslag til selve formannskapsmøte, men Andreassen lanserer tre mulige forslag allerede nå:

* Formannskapet ber om at arbeidet med legging av brostein i byens gater og veiter stanses umiddelbart.

* Formannskapet ber rådmannen gå i dialog med aktuelle organisasjoner og brukergrupper, for å sikre fremkommelighet og universell utforming ved istandsetting av gatedekket i midtbyen.

F* ormannskapet ber om at rådmannen melder tilbake om resultatet av dialogen, og samtidig gir en vurdering av kostnadsforskjellene ved bruk av henholdsvis brostein, asfalt eller annen type dekke.

Tilbakeskritt

Norges Handikapforbund Trøndelag har allerede sendt brev til kommunen, hvor de blant annet skriver at brostein vil være et tilbakeskritt, og bidra til å gjøre veitene mer utilgjengelig enn de er i dag.

I brevet heter det: «NHF Trøndelag mener all brostein, både smågatestein og storgatestein, er problematisk å bruke. Brostein er svært ubehagelig å trille på, og vanskelig å gå med krykker eller dersom man har balanseproblemer»

Derfor oppfordres Trondheim Bydrift til å ta en ny vurdering av gatebelegget i veitene.

Vil stanse: Geirmund Lykke (Krf) mener det ikke skal være brostein på alle veitene i Trondheim. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Faksimile fra Adresseavisen 2.oktober