Studentene trenger å koble teori og praksis. Kystlaget Trondhjem trenger et elektronisk overvåkningssystem for alle sine antikvariske båter som ligger utsatt til for vær og vind på Fosenkaia. Kystlaget vil redusere risikoen for at båtene forliser mens de ligger ved kai.

–Kystlagets ambisjon er å sikre uerstattelige verdier ved hjelp av hitech, sier oppdragsgiver Egil Eide som er sekretær for Kystlaget.

Skal redde gamle båter

Nå har de helt ferske studentene i elektronisk systemdesign og innovasjon fått i oppgave å løse problemet til Kystlaget. Slik håper professorene Lars Lundheim og Thomas Tybell at de skal få lært bort teorien på en smartere måte.

Oppgaven er å lage et system for å overvåke de gamle båtene langs Fosenkaia i Trondheim. Er noe galt, skal det komme en automatisk alarm via SMS som forteller veteranbåteierne i Kystlaget hva som er galt. Deretter kan de få mer informasjon på internett og kanskje også sette i gang tiltak før de drar til båten.

Skal passe på Gamle Stoksundferja

Ingvild Høgseth, Jan Arne Bosnes, Eirik Skorstad og Karina Strøm går langs kaikanten på Fosenkaia, diskuterer og noterer. De er blant de 60-70 studentene som blir vist rundt blant de antikvariske båtene for første gang. De har fått Gamle Stoksundferja som sin båt. Nå har de blitt vist rundt på båten, og båteier har fortalt hva som er problemet for den gamle ferja som gikk til Stokkøya på Fosen før brua kom.

Les også: Slik kan det bli i Ravnkloa og på Fosenkaia

–Vi har forstått oppgaven. Over en toårsperiode skal vi lage et system som kan overvåke båten slik at den ikke synker, sier de fire. Båteieren ønsker å holde vannivået på et visst nivå. Nå skal de lage et system som registrerer hvor høy vannstanden ombord i ferja er, og varsle om det. Aller helst håper de å få til et system som registrerer når lensepumpa svikter, og at det hele kan overvåkes via internett.

Har mye å lære

–Dette er vi ikke i stand til å få til ennå, sier Ingvild Høgseth.

–Men vi har begynt å skjønne hva vi må gjøre og hva vi må lære oss for å få det til. Før jul skal de lage et forarbeid om hvordan de tenker seg å løse oppgaven for den gamle Stokksundferja.

Studentene skal lære mye om elektronisk systemdesign og innovasjon for å få dette til. Gjennom denne utfordringen fra Kystlaget skal de lære seg teoripensumet de uansett skulle gjennom.

–Teoripensumet er omtrent som før, men måten å lære det på er nytt, sier professor Lars Lundheim ved Institutt for elektronikk og telekommunikasjon. Til sammen skal de bruke fire semester på å finne en løsning for å overvåke de gamle båtene slik at de ikke synker.

Lærer avansert teori

–Gjennom praksis skal studentene våre lære avansert, grunnleggende teori, sier Thomas Tybell. Han er også professor på samme institutt. –Nå mangler de teori for å løse oppgaven, men den kunnskapen skal de få.

–Målet er at de skal kunne nok til å forstå hva de skal løse, og samtidig skjønne at de trenger å lære mer, skyter Lundheim inn der han sitter i høstsola ved kaikanten.

Studentene skal lage ting

Før satt ingeniørstudentene inne i auditorium og lesesaler med teoretiske oppgaver langt fra virkeligheten. Nå skal de lage ting alt fra første semester. Kystlaget er deres aller første eksterne oppdragsgiver.

–Den beste måten å lære på er gjennom praksis. Vi håper at våre studenter skal lære innovasjon gjenom virkelige problem. Lundheim mener det er viktig at studentene får arbeide med et reelt problem hos noen som har et faktisk behov.

Les også kommentaren: To menn i en båt – mot strømmen

–Målet med oppdraget er å hindre at de gamle båtene våre synker ved kai, sier oppdragsgiver Egil Eide i Kystlaget. Han har også en deltidsstilling som førsteamanuensis på institutt for elektronikk og telekommunikasjon. Slik kom dette samarbeidet i gang. For NTNU er det fint å samarbeide med en frivillig organisasjon.

–Slik blir det færre opphavsrettslige problemer og diskusjoner rundt patenter og rettigheter, sier professor Tybell. For dem er dette en fin måte å få teste ut en ide. Målet er at det systemet de nå utvikler, kan bli kommersialisert og at aller helst en eller flere studenter kan sette det i produksjon og lage en bedrift av det.

Skal hindre forlis

–Vi trenger bedre sikkerhet for båtene våre, og må unngå forlis. Derfor ønsker vi et overvåkingssystem som kan varsle om frost i maskinrom, strømbrudd, krenging eller mye snø. Eide ønsker seg et overvåkingssystem som er såpass intelligent at det gir varsel før det er alvor, mens det fremdeles er mulig å berge båten. Så vidt han vet fins det ingen ferdige system som dekker behovet til Kystlaget.

–Det nærmeste er vel «Ring hytta varm», sier Eide.

Les også kronikken: YouTube-læreren

Omvendt klasserom

NTNU er opptatt av å fornye undervisningen, og leter etter alternativ til den tradisjonelle forelesningsformen. I faget elektronisk systemdesign og innovasjon grunnfag har de systematisert dette. Studentene og fire lærere bruker hver eneste onsdag til dette ene faget. Her bruker de omvendt klasserom og leser forelesningen inn på video. I klasserommet konsentrerer lærere og studenter seg sammen om det problematiske og forståelsen av teorien. Og ikke minst har studentene fått reelle problemer de skal løse.

Les mer om innovativ undervisning: NTNU gjør som Harvard og Berkeley

–Vi er opptatt av læring og ikke undervisning, sier Lundheim.

–Det kule er å modernisere undervisningen på NTNU med noe som er skikkelig gammelt, sier Egil Eide i Kystlaget.

Gamle Stoksundferja skal få studenthjelp for å hindre at den gamle ferja synker ved kai. Foto: Aagot Opheim
Har fått oppgaven: Ingvild Høgseth, Jan Arne Bosnes og Eirik Skorstad skal finne et system for å hindre for mye vann i den gamle Stokksundferja. Foto: Aagot Opheim
Kystlagets Egil Eide ønsker velkommen til Fosenkaia, og forteller om de gamle båtene som ligger ved kaikanten. – Dette er uerstatelige verdier som vi ikke vil miste , sier han. Foto: Aagot Opheim
Professorene Lars Lundheim (t.v.) og Thomas Tybell i faget elektronisk systemdesign og innovasjon. Foto: Aagot Opheim
På rekke og rad ligger de gamle båtene til Kystlaget.