Det er sprengt ut 300 000 kubikkmeter fjell fra veilinja. Mye av det har så god kvalitet at det kan brukes til pukk. Her er et pukkverk i drift. Foto: Emilie Gynnild / Statens vegvesen

Veiprosjektet E39 fra Harangen til Høgkjølen i Sør-Trøndelag er en del av kyststamveien mellom Trondheim og Kristiansund.

Det er ventet at E39 vil styrke sin betydning som nasjonal stamvei i årene fremover. Statens vegvesen lover at strekningen på om lag ti km mellom Orkanger og Vinjeøra skal bli vesentlig mer trafikksikker enn dagens vei. Veien er ulykkesbelastet, den har mange svinger, dårlig bæreevne og delvis mye randbebyggelse. Den har stor stigning og bratt terreng på sidene.

Tre års byggetid

Anleggsarbeidet startet høsten 2012, og hele prosjektet skal være avsluttet neste høst. De totale kostnader blir på 550 millioner kroner.

Prosjektet er delt i to entrepriser. Parsell én går fra Harangen til Halsteinbrua, og er på 2580 meter. Det er bygget et nytt toplanskryss på Stokkhaugen med av- og påkjøring til fylkesvei 714 (den såkalt lakseveien). Harangstunnelen er på 785 meters lengde og har tre mindre bruer.

Tunnelen ble åpnet i mars av ordfører Gunnar Lysholm i Orkdal. Den erstatter en halvannen km lang vei rundt Harangshammeren.

I jomfruelig terreng

Nå pågår byggingen av den åtte km lange parsellen to for fullt. Veien bygges i jomfruelig terreng over våtmark og jordbruksområder. Går alt etter planen, vil strekningen kunne tas i bruk i løpet av høsten 2015.

Traséen er noe justert av hensyn til dyrelivet. Felles for begge parsellene er at veien går i nærheten av våtmarksområder med hekkeplasser for fugler. Fra Doroa til Damtjønna får veien seks prosent stigning. Her bygges et 2,5 km langt forbikjøringsfelt. Veibredden over Høgkjølen er 8,5 meter. Fra toplanskrysset ved fylkesvei 714 i retning Orkanger er veibredden ti meter.

Ifølge byggeleder Per Randen i Statens vegvesen har arbeidet gått veldig greit.

– Det tørre og fine været har betydd mye for fremdriften, sier Randen.

Mye fjell sprengt bort

350 000 kbm myr og jordmasser er fjernet. Noe er lagt på deponi langs veilinja, og en del er lagt i ranker langs veien og skal brukes til å pusse veifyllinger. I veilinja er totalt 300 000 kbm fjell sprengt bort, mens 125 000 kbm fraktes til Våvatnet. Noe av den bortsprengte steinen er brukt til veifylling og noe er benyttet som pukk.

– Laget med pukk er 130 cm tykt, som vil gjøre veien solid med frostfri dimensjonering. Da E39 over Hemnkjølen ble bygget på 1990-tallet, var overbygningen til sammenligning 50 cm, hvorav 30 cm pukk, opplyser Randen.

Hovedentreprenør Johs J. Syltern har som mål å få ferdig én km med asfalt i begge ender av parsell to før vinteren. Mellom 40 og 50 personer er i arbeid på anlegget. På parsell to bygges tre bruer og fire underganger for jordbruk, turgåing og hytteveier.