Støyskjermingen i Okstadbakken er det første store prosjektet i Trondheim for å redusere trafikkstøyen.

De neste ti årene skal Miljøpakken bruke minst 200 millioner kroner på støyskjerming langs eksisterende veier. Ingen andre norske byer har øremerket så store beløp for å bøte på støyproblemer langs etablerte veier.

– Jeg hadde ingen tro på at det ville være mulig å merke virkningen av skjermingen så fort, men jeg mener å registrere at det er blitt mindre trafikkstøy allerede. Hvis det stemmer, er det herlig, sier Line Mari Ellefsen Bjørgen (33) i Hallsetlia, noen hundre meter unna E6.

Lå med ørepropper

Hun har ikke vært klar over hvor langt det omfattende arbeidet med støyskjerming i Okstadbakken har kommet, før hun ble kontaktet av Adresseavisen.

– Vi får se, eller rettere sagt høre, hvor stor virkning skjermingen har, sier 33-åringen, som blir behagelig overrasket over virkningen av de første lengdene med støyskjermer.

– Da jeg flyttet hit for ett år siden var jeg helt uforberedt på at trafikkstøyen var så intens. Jeg er vant med å sove med åpent vindu på soverommet. De første nettene hadde jeg store problemer med å sovne på grunn av lydene fra biltrafikken. For å få nattero måtte jeg kjøpe ørepropper, forteller 33-åringen, som til vanlig arbeider som kokk på Tavern på Sverresborg.

Det er ikke bare om nettene at trafikkstøyen er sjenerende.

Skal bruke 200 millioner

– I det flotte været i sommer tilbrakte jeg en del tid på terrassen. Støyen fra Okstadbakken ligger konstant i luften, og ødelegger noe av hyggen. Det er verst under rushtiden om ettermiddagen. Det blir også ekstra mye støy når det er våt veibane. Men aller verst er det om vinteren. At det er mange som kjører med piggdekk høres veldig godt, sier Hallsetliabeboeren.

De neste ti årene skal Miljøpakken bruke 200 millioner kroner på støyskjerming. Ingen andre norske byer skal bruke så store beløp for å bøte på støyproblemer langs eksisterende veier.

– Miljøpakkens målsetting er at 5000 innbyggere skal få mindre trafikkstøy innen 2025. Det er en begynnelse, men det er langt fra nok. Dersom alle som er plaget av trafikkstøy skulle ha fått hjelp, trengs det milliarder av kroner, sier, sier fagleder Tore Berg i Miljøenheten i Trondheim kommune.

18 000 i rød støysone

– Hva bestemmer hvilke områder som blir valgt ut for støyskjerming?

– Prosjektene blir prioritert etter støynivå, hvor mange som får mindre støy, manglende tilgang til stille uteområder, praktisk gjennomførbarhet og om støyskjermingen gir andre konsekvenser.

Hele Trondheim ble for første gang støykartlagt i 2012. Støyberegningene viste at omtrent 74 000 personer er bosatt i gul støysone (over 55 dB utenfor fasaden). Av disse bor 18 000 i rød støysone (over 65 dB utenfor fasaden).

Kartleggingen viste også at flere tusen barn og unge er støyutsatt utendørs på skoler og barnehager i kommunen.

Den vedtatte handlingsplanen mot støy har som målsetting at antall personer utsatt for innendørs støynivå over 38 dB, skal reduseres med 30 prosent innen 2025 i forhold til 2012.

Hører forskjell: Line Mari Ellefsen Bjørgen i Hallsetlia ser fram til mindre trafikstøy fra E6. Hun synes at hun allerede kan høre en forskjell allerede før alle støyskjermene er på plass. Foto: Richard Sagen
900 meter støyskjerm: Miljøpakken og Statens Vegvesen setter opp 900 meter støyskjerm på begge sider langs E6 i Okstadbakken. Foto: Richard Sagen