Tellinger ved de nye bompunktene for perioden 1. april - 30. september, sammenlignet med registreringer to uker før bomstasjonene ble tatt i bruk, viser at antall passeringer i snitt har gått ned med 15 prosent. På enkelte bomstasjoner har nedgangen vært på rundt 20 prosent.

Nedgangen utgjør 28 000 kjøretøyer i døgnet, eller nærmere 200 000 kjøretøyer i uken.

- Nedgangen er i tråd med målsettingen med innføringen av bomringen i å få mindre kø og mer bruk av andre transportmilder enn bil. Samtidig gjør inntektene fra bomstasjonene oss i stand til å fullføre hovedveinettet rundt de sentrale byområdene og sørover samtidig som vi får bedre kollektivtilbud, gangveier, sykkelveier, trafikksikkerhet, støyskjerming og miljøgater, sier Henning Lervåg, leder av Miljøpakken.

FULL BOMOVERSIKT: Kart og fakta om bomstasjonene

Den mest markerte trafikknedgangen er registrert i Haakon VIIs gate hvor det passerer nesten 6000 færre kjøretøyer i døgnet. –Den store nedgangen skyldes også at mange nå benytter Strindheimtunnelen som åpnet 24. juni, sier Lervåg.

Av andre store norske byer har også Bergen har opplevd en lignende utvikling i trafikken i år. Der har en økning av bomavgiften fra 15 til 25 kroner ført til lavere antall passeringer i bomringen flere måneder på rad.

Miljøpakken gjorde før det nye bomsystemet ble åpnet i mars beregninger som viste at det kunne bli så mye som 30 000 færre bilister i døgnet i Trondheim.

- Trafikknedgangen har vært litt større i de nye stasjonene enn ventet og tilsvarende mindre i de gamle stasjonene slik at totalen stemmer ganske bra, sier Lervåg.

KOMMENTAR: Bomring - men jeg er like blid

KOMMENTAR: Bomring til evig tid

Flere går og sykler

- Trafikken har gått ned med nærmere 30 000 kjøretøyer i døgnet. Hvor er denne trafikken blitt av?

- Svaret er sammensatt. Enkelte bilister har valgt andre og mer lokale reisemål. Andre har valgt bort bilen til fordel for å gå eller sykle, mens andre tar buss i stedet for å kjøre bil. Det er først og fremst reisende i Trondheim som nå har endret sitt reisemøster.

Dette er i tråd med det viktigste målet med Miljøpakken som å oppmuntre folk til å bruke mindre bil og få flere til å reise kollektivt, sykle eller gå. Vi ser på tallene at selv en liten endring i det daglige trafikkmønsteret for hver enkelt gir utslag på statistikken, sier Lervåg.

Den siste reisevaneundersøkelsen fra august i år viser at 52,5 prosent av alle reiser i Trondheim ble foretatt med bil, 22,7 prosent brukte beina mens det var 13 og 12 prosent som syklet eller benyttet kollektivtransport.

NETTMØTE: Miljøpakken svarte på spørsmål fra leserne om bomringen

Nullvekst i biltrafikken frem til 2050

Beregninger av trafikktallene for de ulike trafikantgruppene i Trondheim de neste tiårene er basert på en nullvekst i biltrafikken.

- Miljøpakken har som målsetting å redusere utslippene av klimagasser, og gjøre det lettere å komme frem i og rundt byen. Fordi antall innbyggere i Trondheim og i nabokommunene øker med flere tusen i året, vil bilkøene fortsette å vokse dersom ikke flere benytter andre transportmidler enn bil.

Dagens vekst i innbyggertallet i Trondheim betyr det 100 000 nye reiser daglig om ti-elleve år. Dersom antallet som kjører bil skal holdes flatt, må alle disse gå, sykle eller ta buss. Det betyr en gjennomsnittlig vekst for disse transportmidlene på 35-40 prosent i perioden, forteller Lervåg.

Inntektene fra bomringen ligger omtrent på det nivået som kalkylene viste på forhånd, 520 millioner kroner i 2015.

- Ut fra trafikken de første seks månedene ligger vi foreløpig an til en trafikkinntekt på 550 millioner kroner i året, sier Lervåg.

Dette går bompengene til

- Hva vil bompengene gå til de nærmeste årene?

- Halvparten av inntektene går til fullføring av hovedveinettet rundt de sentrale byområdene og sørover. Det største prosjektet er utbyggingen av E6 til fire felts vei mellom Tiller og Jaktøyen i Melhus. Vi planlegger også ny Sluppen bru. Den andre halvparten av bompengene går til bedre kollektivtilbud, gangveier, sykkelveier, trafikksikkerhet, støyskjerming og miljøgater. Det skal blant annet bygges ny sykkelforbindelse over Bjørndalen og fra Ranheim jobbes det med en ekspressykkelvei langs jernbanen, sier Lervåg