- Venstres forslag om å legge på en krone literen i økt dieselavgift er elendig distriktspolitikk. Det vil øke kostnadene for næringslivet i distriktene, og de sliter nok fra før.

Det sier Roar Melum som er regionsjef i Norges Lastebileier Forbund (NLF) i Trøndelag.

40 000 kroner mer

Melum frykter at Venstres forslag om økt dieselavgift vil øke utgiftene for en lastebil med 40 000 kroner hvert år. NLF sier de økte utgiftene som Venstre vil pålegge bransjen må betales for næringslivet i distriktene der transportbehovet er størst og avstandene store.

- Jeg trodde Venstre var et parti som bryr seg om små- og mellomstore bedrifter i distriktene, men dette forslaget vil gjøre situasjonen for dem vanskeligere. Det blir ikke billligere å produsere kontorstoler på Røros eller lefse i Lierne når transportkostnadene øker på denne måten, sier Melum.

Melum og hans kolleger håper at Høyre og Frp avviser kravet om en krone mer i avgift for bensin og diesel i forhandlingene som nå pågår i Stortinget.

Gavepakke til useriøse

Roar Melum mener forslaget fra Venstre også vil bety at useriøse aktører i transportbransjen får bedre vilkår. NLF sier at tyveri av diesel er et betydelig problem i bransjen, og mener at når drivstoffet blir dyrere så øker motivasjonen for å stjele det fra seriøse transportselskaper.

- Dieseltyveri er et stort problem for oss. Det betyr at useriøse aktører kan operere billigere og dermed skaffe seg flere kunder. Utenlandske vogntog vil også tjene på dette. Vi vet at de tar seg inn over grensen med langt mer enn de 600 litrene diesel de har lov til å føre inn i landet. Seriøse norske transportselskap vil ikke lenger ha en mulighet til å konkurrere med disse dersom Venstre får kravet gjennom, sier Roar Melum.

Utsatte forhandlingene

Regjeringspartiene Høyre og Frp fører nå forhandlinger på Stortinget med Venstre og KrF om statsbudsjettet for 2015. Forhandlingene er inne i en vanskelig fase. Torsdag skulle forhandlingene starte klokka 12.00, men ble utsatt på grunn av en kollisjon med regjeringskonferansen. Ifølge NTB skal Høyre komme tilbake med nytt tidspunkt senere.

Høyre og Frp er avhengige av støtte i Stortinget fra samarbeidspartiene V og KrF for å få gjennom et statsbudsjett for 2015.