For å få til et såkalt grønt skatteskifte, tar Arbeiderpartiet i bruk ganske kraftig lut. I budsjettalternativet de presenterte onsdag er det milliardsatsning på kollektivtransport i de største byene og uvanlig store avgiftskutt på biler, men altså bare de hybride som gir CO2-kutt av betydning. Mange biler som går på bensin eller diesel skal straffes enda hardere, mener Ap.

Omregistreringsavgiften som regjeringen har foreslått å kutte kraftig i, får Aps støtte, i den hensikt å fornye bilparken. Det skulle bare mangle, fordi dette er en ren fiskalavgift for å få penger inn i statskassen, og har ingen ting med omregistreringsutgifter å gjøre. Støres nye bilpolitikk er interessant, og viser at det tenkes nytt i Arbeiderpartiet om dagen. Vitaliteten som var borte i den siste regjeringsperioden er litt tilbake igjen.

Bilpolitikken til Ap ble i vår kronet med en tung og dyr elbil til daværende leder Jens Stoltenberg. Han hadde som statsminister tidligere valgt seg en Mini Cooper som familiebil på statens regning. Det gikk meget galt etter stor oppmerksomhet. Men i vår kunne Stoltenberg fryde seg på veien med en Tesla i kollektivfeltet, mens Jonas Gahr Støre måtte stå i den vanlige køen med en Volvo som gikk på diesel.

Siden i sommer har Støre gjort mye for å vise en ny kurs, og vist stor interesse for hybridbiler. Hybriden kan kanskje rette opp mye av Støres klimaprofil, etter at han i sommer mer enn antydet at mye av oljen måtte bli liggende under havbunnen. Det utløste raseri i oljebransje, og Støre la seg mer eller mindre flat.

Klimapolitikk via bilen er langt mindre risikabelt politisk enn oljebransjen, selv om bilpolitikken angår oss alle hver dag. Privat har Ap-lederen altså valgt å kjøre Volvo på diesel. Volvo er stikkord for en av de største industriskandalene det norske sosialdemokratiet har rotet seg inn i, der gullkantede oljefelt i Nordsjøen skulle byttes mot en aksjepost på 40 prosent i det svenske bilkonsernet. Det var svensken som sa nei!

Diesel – eller rettere sagt biodiesel – er også en sosialdemokratisk skandale, men av langt mindre omfang. Tanken var god, Bellona jublet og de rødgrønne jublet med. Biodiesel kunne ha vært et klimavennlig drivstoff, men ble tatt ned. Daværende miljøvernminister Erik Solheim (SV) åpnet en fabrikk i Fredrikstad under faner og flagg. Det gikk ett år - så stenget regjeringen kranene. Produksjon av biodiesel går nå på sparebluss.

Bilbransjen må ha gjort et uvanlig godt lobbyarbeid, siden Ap nå velger å sats såpass mye av sin politiske profil på nye, smarte og forhåpentligvis mer klimavennlige biler. Den nye Ap-linjen viser at det er stor forskjell på Frps bensin- og dieselpolitikk, og bilpolitikken Ap vil sette i førersetet. At linjeskiftet i Ap kommer nå, henger nok sammen med at sentrumspartiene sitter og sliter med det blå budsjettet. Nå får sentrum drahjelp så det holder fra landet største parti i transportpolitikken. Men hvorfor har ikke Ap tenkt på biler mot klimaproblemene før, og gjort noe helt konkret med det slik de nå gjør med hybridene?

Alle de rødgrønne partiene har de siste dagene ertet og fristet sentrumspartiene med gode miljøforslag, mens Venstre og KrF sitter og sliter med å bli enig om budsjettet med den blå alliansen. I tur og orden har de lagt frem sine budsjettforslag, og markert at det for sentrum er kortere vei til de rødgrønne enn til de blåblå.

Mye handler om bil i budsjettinnspurten. Bilpolitikken har fått en ny vår i høst.