Fortsatt vil mange jobber være de samme, men verktøyene er nye. Og mange av det neste tiårs jobber er ennå ikke skapt.

Gründere er folk som forsøker å bygge en forretning på en idé. Ideen er normalt erfaringsbasert, fra jobb eller fritid. Og de lettest tilgjengelige ideene er de som du selv opplever at du ville betalt for, om de ble tilbudt. De som bevisst ser etter ideer vil oppdage mange muligheter. Men de som er eksperter på et område ser ofte ikke nye muligheter. Det er gjestene i en bransje som har lettest for å se muligheter. Da jeg kom til Trondheim oppdaget jeg fort at Nordre gate gikk nord-sør, likeså Søndre gate. Alle trondhjemmere jeg spurte om denne snodigheten svarte at slik var det bare, eller nei det har jeg aldri tenkt på.

Oppstartsbedrifter i Norge har en uvanlig stor overlevelsesgrad. Hele 80 prosent av oppstartsbedriftene eksisterer fem år etter starten. Det tilsier at altfor få prøver seg. Imidlertid er det veldig få som blir noe mer enn et 2-3 personforetak. Blant disse småbedriftene er det imidlertid kimer til en betydelig større virksomhet. Men gründerne vil kanskje ikke ha dem større?

For Norge er det bra at så mange lykkes, men framtidas velstandsutvikling er avhengig av at flere lykkes med å starte noe stort. Gründere må oppmuntres og veiledes til å satse stort, erstatte ambisjonen om klubbmesterskap med verdensmesterskap.

Det er noen kjennetegn med gründere som lykkes, spesielt de som lykkes med å skape store verdier. Jeg har systematisert de viktigste faktorene med 15 gründerteser:

1 En gründer kjennetegnes gjennom sin lidenskap til forretningsideen. Uten lidenskapen gidder dere ikke.

2 Enslige gründere lykkes sjeldent – finn én eller flere medgründere før du starter opp.

3 Verdiskapingsforslaget må være presist og kommuniseres godt. Hvordan har dere tenkt å tjene penger på tjenesten eller produktet?

4 Oppfinner og gründer er to forskjellige ting. En oppfinner har kjærlighet til løsningen, gründeren har kjærlighet til markedet.

5 Forretningsplaner er en viktig tankeprosess, men alltid utgått på dato. Ingen suksesser har fulgt forretningsplanen.

6 Gründere har det travelt, de er bare midlertidig i den heldige situasjonen at ikke andre forfølger samme idé.

7 Tempo undervurderes, patenter overvurderes. Teslas aksjekurs gikk opp da Musk kunngjorde at Tesla ville frigi sine patenter. Markedene for 3D-printere er mangedoblet fordi patentet har utløpt.

8 Oppstartsbedrifter er for små til å ha hemmeligheter. Gjennom å dele og diskutere ideen med andre maksimeres ideens verdi.

9 Gründere må omgi seg med mentorer og være mottakelige for deres råd og støtte. Altfor mange gründere setter sin ære i å lære av egne feil.

10 Oppstartsbedrifter styres ikke av budsjett, men av kontantstrøm kombinert med sparsommelighet – hva har de til enhver tid råd til? Budsjetter har den farlige egenskap at de inneholder en inntektspost – som kommer for sent.

11 Tidlige korreksjoner er billigst og færrest bruer brennes. Prøv heller mange ganger.

12 Skal gründere konkurrere med etablerte bedrifter må de enten identifisere ledige nisjer eller starte i den antatt dårligste delen av markedet. Da vi startet Pertra tok vi tak i oljefeltene Hydro og Statoil ikke ville ha, og da fikk vi til og med hjelp fra «konkurrentene».

13 Kunder etterspør ikke «det perfekte produkt», men noe som tilfredsstiller deres behov. Oppdateringer er regelen.

14 Gründeren må finne forretningsmodeller som får kunden og brukeren til å komme nær hverandre, helst bli ett. Det er en vanlig feil å anta at brukerens entusiasme forplanter seg over til de som har ansvar for innkjøp. Bare når bruker og kunde en samme person kan dere forvente en kobling.

15 Vær forberedt på overraskelser – grip flaksen og utnytt uventede muligheter.