Splitter ny gjenvinningsstasjon for privathusholdninger vil stå klart på Heggstadmoen til årsskiftet 2015/16.

– Kapasiteten økes kraftig og vi vil kunne ønske 200 000 besøkende i året velkommen, sier prosjektleder Rolf Brobak i Trondheim Renholdsverk.

Det gamle anlegget er dimensjonert for 40 000 besøk, men i fjor var det 120 000 som kom for å kaste avfall fra loft og kjeller. Utvidelsen har lenge vært sårt tiltrengt.

– I tillegg til at vi har hatt for liten plass, har det vært behov for oppgraderinger, sier Brobak. På det nye anlegget vil alt farlig avfall håndteres innendørs og i avlåste lokaler.

Mer effektivt

Tidligere har publikum først måttet kjøre igjennom gjenvinningsanlegget for å kaste alt som skal i containere for gjenvinning. Og dersom man har med restavfall, må man kjøre en ekstra sløyfe for å veie og betale for å kaste det. I fremtiden skal man slippe å forholde seg til to steder.

– Vi har opplevd at folk ikke orker å stå i kø for å kaste gjenvinnbart materiale. De har kjørt rett på restavfall og betalt for å kaste alt på ett sted. Det er det dårlig økonomi i for kunden, og for miljøet er det et dårligere alternativ, sier Brobak. På det nye anlegget skal mottaket for gratis og betalt avfall samles på samme område slik at man slipper to runder, ubekvem rygging og unødvendig tidsbruk, når man først tar turen til Heggstadmoen.

Når anlegget står klart, skal alle biler kjøre inn ett sted. Først kaster man glass, metall, papp, papir, plast, trevirke, samt elektrisk spesialavfall og det farlige avfallet. Er det noe igjen etter det, kan man kjøre på vekta i enden av sløyfa og kaste restavfallet på returen.

– Det betyr at vi har mye bedre kontroll på det som går i restavfallet og vi vil få mindre arbeid med å sortere ut eventuelt farlig avfall som havner i rest-containerne.

Flinke til å sortere

Akkurat nå er det anleggsvirksomhet på Heggstadmoen. Det bygges nye systemer samtidig som gjenvinningsstasjonen er i drift. Dette fører til at det er trangt og langt dårligere kapasitet på anlegget. Bare en fjerdedel av arealene er i bruk. Ved siden av graves det.

– I en midlertidig fase er det nokså trangt her, men vi er ute og dirigerer, samt hjelper folk å kaste i rett container, sier drifts-sjef Dragana Skjøstad.

Hun vinker til seg biler og sender dem til gjenvinningsconteinerne, som alle er merket med materialtype. Skjøstad forteller at de setter inn ekstra folk, for å effektivt å ta seg av kundene når det er ekstra travelt.

– Jeg anbefaler folk å komme hit på tirsdag, onsdag og torsdag. I middagstid fra klokka tre til seks er det færrest biler her!

Det er lørdagene det er travlest på Heggstadmoen. Og mandag morgen er det mange som trenger å kvitte seg med det de har ryddet vekk i helgen.

– Dette vet folk, så de er stort sett tålmodige og vi har ikke fått noen direkte klager, sier Skjøstad.

Tryggere for publikum

Når det nye gjenvinningsanlegget står ferdig, skal all publikumsaktivitet foregå på ett plan der den nye kjøresløyfa er.

Utenfor denne kommer en driftssone, ett nivå nedenfor, rundt hele sløyfa. Her skal alle driftsfunksjonene være.

– Dermed vil ikke våre anleggsmaskiner og kjøretøy komme i konflikt med privatbiler, sier kommunikasjonssjef Tone Pettersen Olden.

Fra i høst er Trondheim Renholdverk (private husholdninger), Retura TRV (næringsavfall) og konsernledelsen samlokalisert i nye lokaler på Heggstad.

De er nærmere driften og hverandre, noe som gir positive ringvirkninger for alle.

– Det betyr også at kundesenteret vårt og mottaket for farlig avfall er flyttet opp hit. Det er det greit at folk får med seg, sier Tone Pettersen Olden.

Spent: Kommunikasjonssjef Tone Pettersen og prosjektleder Rolf Brobak fra Renholdsverket. Foto: Kjell A.Olsen
Dragana Skjøstad, driftssjef på gjenvinningsstasjonen. Foto: Kjell A.Olsen