– Jeg er veldig glad, og helt sikker på at melhusbyggen kommer til å ta i bruk toget for å komme seg til og fra Trondheim og Værnes. Det blir jo også flytog for oss, sier hun. Hun gleder seg over at Trønderbanen melom Trondheim og Steinkjer fra 14.desember blir forlenget til Melhus og Lundamo.

Det betyr at passasjerer mellom Melhus og Trondheim får togavganger hver halve time i rushtiden morgen og ettermiddag og timesavganger resten av dagen. I dag går det bare fem avganger daglig med lokaltog mellom Melhus og Trondheim. Fra midten av desember økes tilbudet til 26 avganger.

Reiser mye kollektivt

– Folk i Melhus er jo så flinke til å reise kollektivt, legger hun til og viser til at det ble over 40 prosent økning i kollektivtrafikken med Miljøpakken som førte til billigere bussreiser fra Melhus til byen. AtB har den siste tiden redusert på en del populære ruter, og Jagtøyen håper de mange nye togavgangene vil avhjelpe på dette.

De nye togrutene fra 14. desember betyr at det blir over 20 flere avganger mellom Melhus og Trondheim hver dag.

Bra for pendlerne

– Det betyr veldig mye for oss. Det er mange fra Melhus som arbeider i Trondheim,. Hun tror toget blir et godt alternativ for folk med arbeidsplasser nær stasjonen som St. Olav og Pirsenteret.

– For ikke å snakke om alle som skal med fly fra Værnes, sier hun.

Les også: Økte takster og færre avganger fra januar

Har et parkeringsproblem

Det eneste problemet Jorid Jagtøyen ser nå, er parkeringsproblemet. Med et bedre togtilbud, blir det behov for flere parkeringsplasser ved Melhus stasjon. Melhus Skysstasjon har planer om å bygge parkeringshus for alle som skal ta buss eller tog fra Melhus stasjon. Melhus kommune ønsker å gå i dialog med NSB og Miljøpakken for å få til finansiering av nytt parkeringshus. Målet er at parkeringsbillett kan betales via AtB billett, som igjen kan brukes både på buss og tog.

– Det er jo et parkeringsproblem på Melhus, sier hun.

Matebusser til toget

Hun regner med at parkeringsbehovet blir større når trondheimsregionen vokser og et godt togtilbud gjør det mer attraktivt å bo i Melhus. Jagtøyen ser også for seg en løsning med matebusser fra boligområdene til togstasjonene.

Lerkendal taper

Nå planlegger melhusordføreren mottakelse om morgenen mandag 15. desember når toget kommer fra Trondheim klokken 8.15 med mange prominente gjester om bord.

Men mens Melhus kan feire et langt bedre togtilbud, taper passasjerene til og fra Lerkendal. Knut Einar Aasland reiser hver dag med tog fra Hommelvik til Lerkendal, og jobben på NTNU. Det blir det slutt på nå.

– Det første toget skal etter 14. desember være på Lerkendal klokken 8.20 om morgenen. Det siste fra Lerkendal skal gå klokken 15.25. Det blir ingen arbeidsdag ut av det, sier Aasland. Dersom han fortsatt skal reise med tog, må han ta toget til og fra Marienborg, noe som innebærer en spasertur på 25 minutter to ganger om dagen.

Jobbreiser til Gløshaugen

– Jeg skjønner ikke hva NSB tenker på. Det er jo tusenvis av ansatte på Gløshaugen i NTNU, Sintef og NINA. Det burde være passasjergrunnlag for tog som var tilpasset arbeidsdagen.

Han sier han vil ha to realistiske alternativer med de nye togrutene.

Les også: NSBs nye ruteplan betyr brå stopp for tog til jobb

– Enten kan jeg kjøre bil, og ta Timesekspressen inn til byen, eller kjøre bilen hele veien, men det er dyrt, og koster 80 kroner hver dag i bompenger og parkering.

Les også: –Trønderpress ga uttelling

Viktig med tog i storbyene

John Ragnar Aarset (H), statssekretær i samferdselsdepartementet sier de er klar over at det blir et svekket tilbud for passasjerene til Lerkendal, men at ruteendringene er bra for så mange flere.

– Nå får både de som pendler til jobb i byen, og de som skal med fly, og bor sør for Trondheim, gode muligheter til å reise med toget. Dette er i tråd med det regjeringen har sagt tidligere om at vi vil satse på pendlertrafikken inn til de store byene og godstrafikken på langstrekningene, sier Aarset.

Les også: Milliondryss til tog

Han sier det har vært viktig for departementet at det er ventet en passasjervekst på 250 000 fra dagens en million reisende. Samferdselsdepartementet er nå i forhandlinger med NSB om hva staten skal betale for de nye togrutene.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet. Foto: Grøtt, Vegard Wivestad, NTB scanpix