Vedtaket ble fattet av samferdselskomiteen onsdag i forbindelse med drøfting av fremtidens kollektivtilbud i Trondheim.

For å kunne imøtekomme målet om nullvekst i biltrafikken, mener Fylkestinget at «det er nødvendig å kunne utnytte jernbane på en bedre måte.»

Det heter videre i vedtaket at «i tillegg bør det vurderes å kunne utnytte bane som går over til Lerkendal, og knytte denne sammen med eksisterende jernbanetrasé. Det vises for øvrig til Trondheim kommune sin pågående utredning av bybaneløsning, og Fylkestinget ber om at konklusjonene fra denne forelegges Fylkestinget»

Saken skal behandles i fylkestinget 10. desember.

Tog avlaster veinettet

Torhild Aarbergsbotten (H), som fremmet forslaget i samferdselskomiteen, sier at Høyre i Trondheim og Sør-Trøndelag går inn for at en større andel av kollektivreisene må utføres med bane og tog og ikke bare buss.

– Det bør bygges dobbeltspor mellom Heimdal og Trondheim så snart som mulig for på den måten å avlaste veinettet og busstrafikken. Skal andelen kollektivreiser dobles frem mot 2040, vil det ikke være plass til alle bussene på veiene.

Da må en heller sørge for matebusser inn til hovedferdselsårene med bane. Skal en kunne utnytte utvidelsen av lokaltoget til Melhus, er det nødvendig med dobbeltspor for å kunne øke antall avganger slik at togalternativet blir attraktivt.

NTP i 2018?

I tillegg er det muligheter til å ruste opp banen som går over til Lerkendal, og få til en sløyfe inn til Trondheim S. På den måten kan en få til en god baneløsning i Trondheim, sier Aabergsbotten, som håper at forslaget om dobbeltspor Heimdal–Trondheim kan fremmes fra Sør-Trøndelag som en del av neste revisjon av Norsk Transportplan (NTP) i 2018.

Regjeringen har vedtatt en satsing på kollektivtrafikk i storbyene og avsatt 16,9 milliarder til realiseringen av «nullvekst-målet» i de fire største byene.