Her på Grilstad Marina kommer Grilstad Småbåthavn, med plass til inntil 800 småbåter. Moloen er anlagt med masse fra Strindheimtunnelen. Foto: Bennett AS

Dermed kan et av landets flotteste havneanlegg åpne i mai.

I den nye bydelen på Ranheim, som flere kaller Trondheims svar på Dubai, bygges havnebasseng omkranset av et moloanlegg med plass til 800 småbåter. Trondheim kommune har investert 40 millioner kroner i moloen. Etter å ha forhandlet siden i vår har Eierskapsenheten i kommunen og båtforeningen nå underskrevet en kontrakt om drifting av anlegget de neste 40 årene.

Innen den tid må foreningen ha betalt tilbake kommunens utgifter.

– Her er det gjort tunge investeringer, kommunen stiller strenge krav til estetikk og sikkerhet. Havna ligger i et fantastisk område, med Ladestien like ved. Jeg har besøkt en rekke småbåthavner i Norge, og tør påstå at dette må være et av de aller fineste, sier Jan Terje Strømsnes, daglig leder i Trondheim Båtforening.

Helårshavn

På Grilstad blir småbåthavna isfri, slik at båtene kan ligge fortøyd hele året, og de slipper å måtte kjøre under bruer som må åpnes og vannet er stille. Hver båtplass har tilgang på strøm og vann. Hver pir får plass til 30 - 40 båter, av hengig av størrelsen på båten. En av de første pirene som legges ut, vil være tilpasset funksjonshemmede.

Ute på moloen anlegges 160 parkeringsplasser for biler, som skal driftes av Trondheim Båtforening, og der foreningen fastsetter prisene.

Et restaurantbygg skal stå ferdig i havneområdet i løpet av 2016. Båtforeningen vil da flytte havnekontoret fra Fjordgata og bli leietaker i bygget. Der vil de ha kontor, møterom, lager og servicefunksjoner.

– Mange opplever det som svært tungvint å ha båt liggende fortøyd i byen. Det er ikke enkelt å komme til med bil, og langt verre er det å finne parkeringsplass. På Grilstad kan du kjøre helt frem til båtplassen,, opplyser Strømsnes.

Vil utvide gradvis

I første omgang bygges 100 småbåtplasser. Når 400 båter er på plass, vil et drivstoffanlegg åpne. Det er allerede gravd ned tanker som rommer 20 000 liter bensin og 30 000 liter diesel.

– Hvor mange år vil det går før hele moloen er fylt opp med 800 båter?

– Vi vet ikke, vi er veldig spente. Interessen for å leie plass er imidlertid stor. Mange har sagt de vil vente til båthavna på Grilstad står ferdig før de kjøper båt.

Strømsnes sier alle må betale innskudd, avhengig av hvor stor plass båten krever. Men noe beløp er ennå ikke fastsatt. Innskuddet får du tilbakebetalt uavkortet uten renter når du sier opp plassen. I tillegg må hver enkelt betale havneleie som vil variere etter størrelsen på båten.

650 plasser i Kanalen

Av båtforeningens 1200 medlemmer eier vel halvparten egen båt. I tillegg til de 800 plassene på Grilstad ønsker Trondheim kommune å beholde de fleste av de 650 båtplassene i Midtbyen. Det betyr at innenfor kommunegrensen finnes nærmere 1500 småbåtplasser. Havna utenfor Royal Garden Hotel som rommer om lag 50 båtplasser, må bort innen 2016, og i tillegg er det bestemt at nærmere 15 plasser ved DNB skal avvikles.

– Politikerne ønsker at det fortsatt skal være båtplasser i Kanalen, men noen må forsvinne for å gi et åpnere vannspeil.

– Neste høst må flere båter flyttes fordi kanalbunnen skal mudres og forurenset masse fjernes?

– Trolig blir 250 - 300 båter berørt. Båtene blir nok flyttet til Grilstad Marina. Arbeidene vil strekke seg over halvannet år.

På Grilstad Marina bygges en slipp for mindre båter, slik at båtene kan vedlikeholdes og spyles rene for alger. Trondheim Båtforening har helt siden 80-tallet jobbet for få anlagt en ny småbåthavn på Grilstad. Planene skjøt fart da det ble klart at moloen kunne bygges med masse fra Strindheimtunnelen.

Isfritt: Grilstad Småbåthavn er garantert isfritt hele året, og det er stille vann. Hver båt har uttak for strøm og vann. Foto: VEGARD EGGEN
Private plasser: Ved Grilstad Marina er noen småbåtplasser private, like ved den offentlige småbåthavna. Men her kan ikke seilbåter ligge når en ny bru skal bygges. Foto: VEGARD EGGEN