Adresseavisen har tatt en nærmere titt på hva nordmenn har i vente innen trening, mat, klesmote og sosiale medier.

MAT: Flere vil velge glutenfritt

Matekspert spår at stadig flere nordmenn vil ta avstand fra gluten i løpet av 2015, og at soppdyrking i vinduskarmen slett ikke blir uvanlig.

– Ordinær fastfood er fortsatt utrendy. Både fordi folk blir enda mer opptatt av sunnhet og en slank kropp, og fordi folk vil gjøre seg fortjent til maten de spiser. Jeg tror det blir trendy å dyrke sopp og urter i vinduskarmen.

Det sier seniorforsker Annecken Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (Sifo). Kombinasjon travel hverdag og et ønske om selvlagd kvalitetsmat skaper et nytt behov, sier Bugge videre.

– Nye typer distribusjonsformer vil komme til syne om kort tid. Vi har allerede blitt introdusert for matkassene som leveres på døra. I 2015 kan det tenkes at de store matvarekjedene begynner å tilby forbrukerne matvarehandling via nettet – og sende maten rett hjem til dem.

Mer naturlig søtning

Lavkarbodietten var den store trenden i 2012. I år har 5:2-dietten fått enorm oppmerksomhet. Hva kommer i 2015? Bugge ser til USA for å finne svar:

– Alle trendy dietter oppstår i USA ett til to år før de kommer til Norge. Nå er det stor skepsis til fullkorn og meieriprodukter i USA. Jeg er sikker på at mange vil kaste seg på glutenfrie og melkefrie dietter i året som kommer, sier Bugge.

Richard Nystad og Per Viderup (bildet) har etablert take out-restauranten «Mat fra hagen» på Bakklandet i Trondheim. De satser uten gluten. Bugge tror flere vil gå deres vei fremover.

Sukker er for lengst utpekt som den store skurken i kostholdet. Flere har begynt å ta avstand også fra kunstig søtning.

– En effekt av dette er at flere vil bruke naturlig søtning som stevia og sukrin. Store selskaper har allerede lansert produkter med naturlig søtning. Flere vil gjøre det samme i tiden som kommer.

Utfordring for industrien

Cecilie Dawes tror i likhet med Bugge at sunnhetstrenden vil ta av.

– Men den vil trolig skifte retning. Jeg tror færre vil ha en fanatisk tilnærming til sunnhet, men heller være opptatt av ren mat, sier Dawes.

Årsaken er at folk er blitt, og vil fortsette å bli, mer opplyste om linken mellom mat og helse og mat og klima, mener Dawes.

– Industrien vil nok oppleve at det stadig blir vanskeligere å tilfredsstille forbrukerne.

Kult å tenke sesong

I tillegg ser Dawes for seg at de store dagligvarekjedene vil oppleve større konkurranse fra små bedrifter i 2015.

– Nordmenn vil i større grad benytte seg av bondens marked, gårdssalg, slakteren på hjørnet eller grønnsakhandleren. Den gode økonomien i Norge gjør dette mulig for forbrukerne, sier Dawes.

Sesongbasert kosthold vil ifølge henne trolig få en større posisjon fremover.

– Det blir kult å tenke sesong: Rotgrønnsaker på høsten og vinteren, reddik og asparges på våren og salater på sommeren, sier Dawes.

SOSIALE MEDIER: Færre aktive på Facebook

– De fleste kommer til å ha Facebook-profil, men andelen aktive på Facebook vil minke.

Det sier Thomas Wold, stipendiat ved NTNU med sosiale medier som fagfelt.

En annen adferdsendring på Facebook, er at stadig flere vil operere med to profiler, sier han:

– Én privat og én offentlig. Blant kjendiser har det vært vanlig å operere med to profiler en stund. Nå finner også mange vanlige folk ut at det kan være praktisk å ha en åpen og en lukket profil. På flere nyere sosiale medier er det også vanlig å bruke kallenavn eller «nick» i stedet for sitt egentlige navn. Årsaken er at folk vil skille mellom hva de deler med noen og hva de deler med alle, sier Wold.

«Selfie» fortsatt hot

Han tror skillet mellom privat og personlig blir større i tiden som kommer.

– Grenseløs egeneksponering er på vei ut, sier Wold.

I fjor ble «selfie» kåret til årets nyord. Selfie er et bilde man tar av seg selv, gjerne med mobilkameraet.

– Selfien vil fortsatt være populær i 2015, og ulike trender innen selfie vil gå i bølger: Selfie på en fjelltopp, på ei strand, i bar overkropp og så videre, sier Wold.

Er Ello det nye?

Wold synes det er vanskelig å forutsi hvilke nye plattformer som vil ta nordmenn med storm til neste år.

– I dag er det de nisjepregede plattformene som øker mest, som for eksempel Instagram og Snapchat. Dette vil nok fortsette. I tillegg kan det hende at det sosiale mediet Ello vil bli mer brukt, men det er vanskelig å spå, sier Wold.

Ello ble lansert i år, og beskrives som Facebook uten reklame og spam. En må ha invita-sjon for å bli medlem.

Sosial kanal på arbeidsplassen

Sosiale medier blir et viktig verktøy for kommunikasjon mellom kolleger i tiden fremover, tror medieviter Ida Aalen:

– Alle med kontorjobb vet hvor vanvittig store mengder e-post som blir sendt i løpet av en arbeidsdag. Jeg tror ikke e-posten dør, men at visse samtaler tas gjennom en sosial kanal i stedet, sier Aalen, som jobber som rådgiver i selskapet Netlife research.

Årsaken er behovet for å skille mellom beskjeder som er viktig og ikke viktig, og informasjon som haster og ikke haster.

– Småprat eller innspill til julebordet vil nok i større grad skje gjennom den sosiale kanalen, mens de viktigste beskjedene vil komme per e-post. Jeg tror også de sosiale kanalene vil brukes til faglige diskusjoner og for å utveksle erfaringer og tips, sier Aalen.

Ifølge henne går det rykter om at Facebook skal lansere en egen variant for arbeidsplasser. Plattformene Yammer og Social cast er allerede lansert med formål å være en sosial kanal på arbeidsplassen.

– Jeg tror spesielt arbeids-plasser med flere enn ti til 15 ansatte vil benytte seg av en sosial kanal, sier Aalen.

TRENING: Høy puls på jobb

Treningsfysiolog lanserer begrepet «treningsknask».

– Jeg tror stadig flere nordmenn vil se betydningen av å få opp pulsen noen ganger daglig. Det å bli andpusten iblant er essensielt for å holde hjerte- og karhelsen ved like. Da er dessverre ikke hverdagsbevegelse alene nok, sier Siri Marte Hollekim-Strand.

Hun er fysioterapeut og treningsfysiolog, og holder på med doktorgraden i treningsfysiologi.

– Folk flest har det travelt og beveger seg minimalt. Derfor tror jeg «exercise snacking» blir trendy fremover. La meg kalle det «treningsknask» på norsk, sier Hollekim-Strand.

Med det mener hun å trene korte bolker gjennom dagen.

– Fremover tror jeg nordmenn flest blir mer bevisste på å reise seg og «treningsknaske» med jevne mellomrom. I tillegg både håper og tror jeg at trening blir en større del av arbeidsdagen. Det er ikke utenkelig at bedriftsledere tør å bli mer opptatte av å holde sine ansatte i bedre form. Det behøver ikke ta særlig lang tid. Hva med å legge inn treningsknask i forkant av eller i forlengelse av morgenkaffen eller lunsjen? foreslår Hollekim-Strand.

Skippertak er ut

Trude S. Vinje hos 3T, tror at variert trening vil bli det store:

– Jeg tror mange vil søke balanse i treningen fremfor å trekke til et ytterpunkt. Treningsformer som crossfit og tabata har lenge vært det store, og vil nok fortsatt være populært. Men jeg tror folk i større grad vil søke bredere i tiden som kommer: En kan drive med yoga en dag, og crossfit den neste. En dag trener man med lav intensitet, en annen dag med høy, sier Vinje, som er fagansvarlig for gruppetrening ved 3T.

– I stedet for å legge seg i hardtrening i en kort periode for å delta på for eksempel Birken, vil flere integrere trening som en del av hverdagen. Skippertakstrening er ut – gode treningsrutiner er in, sier Vinje.

Tenker mer på kosten

Randi Christensen fra Sats Elixia tror linken mellom kosthold og trening vil bli viktig for folk flest.

– Flere vil bli opptatt av kostholdet for å oppnå bedre resultater og mer overskudd, sier Christensen, produktsjef for gruppetrening i Sats Elixia Norge.

I tillegg tror hun yoga-bølgen fortsetter.

– Yoga-trenden har vokst seg større og større for hvert år. Det vil fortsette. «Less is more» er også en trend. Vi ser at stadig flere får behov for korte og intensive økter tilpasset tidsklemma.

MOTE: Kvalitetsbevisste, men ujålete

Billigkjedene vil merke nedgang i tiden fremover, tror trendanalytiker.

«Ujålete» er et ord som vil prege klesmoten i Norge i 2015.

– Det blir trendy å kle seg praktisk og funksjonelt, men moteriktig. Mote handler om hvordan vi lever, og ønsket om å komme ut av tidsklemma vil vises i klesveien, sier trendanalytiker fra The Daily D, Cathrine Røsseland.

Hun tror at nordmenn flest vil bli mer opptatt av hva klærne de kjøper er lagd av.

– Fremover er jeg sikker på at enda flere begynner å se på vaskelappen før de kjøper klær. Flere vil unngå stoffer som akryl, og heller velge ull og andre mer bærekraftige kvalitetsmaterialer. Billigkjedene vil nok merke det i årene som kommer, sier Røsseland.

John Erling Vinnem er gründer og designer hos trondheimsbaserte Johnny Love, som lager klær for menn. Vinnem har den siste tiden fått god erfaring med kunder som spør om hvilke land klærne er produsert i, og hvor materialene kommer fra.

– Bruk og kast-samfunnet er et stort problem. Dette har folk begynt å innse, og jeg vet at enda flere vil innse det i tiden fremover.

Klær som passer til alt

Vinnem forklarer at folk flest vil bli mer opptatt av å bruke klær som passer i ulike anledninger – på ulike arenaer.

– Før gikk folk i større grad i dress på jobb og i treningsbuksa hjemme. Dette vil forandre seg, sier han.

Videre sier han at den gjennomsnittlige, norske mannen ikke er særlig opptatt av å bruke mye tid på shopping, og at dette neppe vil forandre seg i 2015.

– Men jeg tror stadig flere menn blir bevisst på hva de kjøper. De fleste vil nok være opptatt av at jakken de kjøper skal kunne brukes i dårlig vær, men ikke se ut som en allværsjakke. Funksjonalitet vil bli viktig i tiden som kommer, samtidig som fokuset på å se bra ut blir større, sier Vinnem.

Militærinspirert mote

For å spå trendene i 2015, ser Cathrine Røsseland på samfunnet som helhet.

– De færreste tenker på at det som rører seg på catwalken faktisk har en direkte sammenheng med hva som skjer ellers i verden. Mote er ikke tilfeldig, sier Røsseland.

Mot våren 2015 vil vi se militærinspirert mote, sier hun.

– Situasjonen i for eksempel Syria og i Ukraina vil komme til syne i motebildet. Både gjennom fargen militærgrønn og detaljer som funksjonelle lommer.

Fargerikt 2015

Etter lange perioder med sort, hvitt og grått, ser trendanalytikeren frem mot en tid med flere fargerike klær.

– Når nordmenn er ute i skogen og på fjellet bruker vi knallgrønne eller knallrosa treningsklær. Jeg tror vi i større grad tar med oss dette til hverdagen også, og at dette komme til å gjøre oss gladere.

Også John Erling Vinnem sier at vi kan forvente oss et år med mye farger.

– På våren presenterer vi dempede farger, og på høsten rike, men mørke farger.

Per Viderup har etablert take out-restauranten «Mat fra hagen» på Bakklandet i Trondheim. De satser uten gluten.
– Jeg tror stadig flere nordmenn vil se betydningen av å få opp pulsen noen ganger daglig, sier fysioterapeut og treningsfysiolog Siri Marte Hollekim-Strand.
– Grenseløs egeneksponering er på vei ut, men selfies vil fortsatt være hot, mener stipendiat ved NTNU Thomas Wold, som har sosiale medier som fagfelt.