Det tar Trondheim Høyre konsekvensen av og programfester at byens 200 gassbusser skal over på biogass så snart det er praktisk mulig.

– Dette er helt nødvendig om vi skal klare å oppnå utslippsmålet i Miljøpakken. Utslippet skal reduseres med 20 prosent fra 2008 til 2018. En bussflåte på biogass betyr at vi «tar» en tredjedel av dette, uten at det koster noe, sier Trondheim Høyres leder Henrik Kierulf. Han oppfordrer både fylkesordfører Tore O. Sandvik og ordfører Rita Ottervik til snarest å legge til rette for bruk av biogass i kollektivtrafikken i Trondheim.

– Det er ingen grunn til å vente. Nå er det viktig å vise handlekraft, sier Kierulf.

Enkelt å skifte drivstoff

Bussene i Trondheim går i dag på naturgass, men kan uten videre kjøre på biogass så snart denne blir tilgjengelig. Og det kan den bli i andre halvår 2016, når produksjonen kommer i gang i Biokrafts nye anlegg på Skogn.

Høyres miljøpolitiske talsmann på Stortinget, Nikolai Astrup, sier avgiftsharmoniseringen mellom naturgass og biogass åpner et marked for grønne produkter.

– Dette er bra for miljøet, og i en situasjon med fallende oljepriser gir det oss flere bein å stå på. Offentlig sektor bruker store summer på innkjøp, og kan dermed bidra til å skape et marked for miljøvennlige varer og tjenester. I 2015 gjennomføres en rekke avgiftsendringer som vil gjøre det mer attraktivt å både produsere og bruke biodrivstoff. Totalt sett vil dette gjøre det enklere å redusere utslipp fra transportsektoren, sier Astrup.

Han mener det er viktig at det skapes tillit til at bedrifter og andre får forutsigbare ramme- betingelser.

Grønne valg

– Det skal alltid lønne seg å velge miljøvennlig. Nå kan markedet tas i bruk.

Astrup berømmer trondheimspartiet for arbeidet med å få på plass et grønt alternativ. Transportsektoren står for mye av det samlede utslippet. Enhver reduksjon lokalt vil gi globale gevinster.

– Dette bidrar til å forsterke klimaforliket på Stortinget. Nasjonale utslippsmål er helt avhengige av lokale tiltak for å nå frem.

Kierulf viser til regjeringens tunge satsing på kollektivtrafikk, og sier det i den sammenheng er helt avgjørende at busstrafikken bidrar til å senke utslippene.