Her er Vulubrua og Reitankrysset sett fra øst. Krysset skal bygges om til et fullverdig ruterkryss med påkjøringsrampe også i østgående retning. Foto: Ingrid B. Sæther

Statens vegvesen vil onsdag kveld presentere planarbeidet for første delstrekning på et åpent møte for naboer og andre interesserte på Malvik videregående skole.

Målet med planen er å legge til rette for økt trafikksikkerhet og fremkommelighet. Dagens veistandard heves til firefelts motorvei mellom Reppe og Reitan.

Hele strekningen mellom Reppe og Værnes er på 23 km. Hvis byggearbeidene ikke blir stykket opp, kan den nye motorveien stå ferdig innen 2022/2023 og koste vel 5,5 milliarder kroner. Prosjektet omfatter sammenhengende firefelts motorvei, doble tunnelløp for Være-, Stavsjøfjell- og Helltunnelen samt parallelle bruer for Hommelvik bru og Sandfærhus bru, og i store trekk følges dagens trasé. Eksisterende tunneler skal rehabiliteres. Veibredden blir på 21,5 meter.

Mange hensyn å ta

Første del på den ni km lange strekningen omfatter planer for nytt tunnelløp for Væretunnelen, kryssområder, flere store bruer, underganger og kulverter, viltkrysninger, lokalveier, gang- og sykkelveier, tekniske anlegg med bygninger, holdeplasser for kollektivtrafikken, anleggsbelte, riggområder og massedeponi. Det eksisterende tunnelløpet i Væretunnelen skal rehabiliteres.

– Planarbeidet for hele den 23 km lange strekningen skal være ferdig i år, og vi håper at planen kan være ferdig behandlet i april neste år, sier Torstein Ryeng, planprosjektleder i Statens vegvesen.

Han legger til at det har vært en positiv planprosess som involverer mange berørte. Folk har vært ivrige og kommet med mange konstruktive og gode innspill tidlig i prosessen. I planarbeidet er det spesielt viktig med god lokalkunnskap.

Bompengefinansieres

– Hele prosjektet er avhengig av Nasjonal Transportplan og bevilgninger gjennom statsbudsjettet. Som i dag vil veien bli delvis bompengefinansiert. I mellomtiden må de eksisterende tunnelløpene innen 2019 gjennom en omfattende utbedring for å fylle kravene i EUs tunnelsikkerhetsforskrift, opplyser Ryeng.

Ryeng forteller at strekningen mellom Reppe og Reitan legger beslag på 91 dekar dyrket mark og fem dekar innmarksbeite. Det går med 117 dekar produktiv skog. I planleggingen av prosjektet har man forsøkt å finne løsninger som i størst mulig grad legger veilinjen i skog eller i kant med skog mot dyrket mark i stedet for å skjære gjennom den. En god del jordbruksareal kan gjenvinnes andre steder.

Leistadkrysset

Kryssløsningen i Leistadkrysset blir som i dag, men det kommer rundkjøringer mellom ramper og lokalvei. Med nye ramper vil krysset legge beslag på mer areal enn i dag. Park og rideanlegget i sørvestre del må flyttes og tilpasses ny vegetasjon. Krysset har fotgjengerkrysninger over ramper. Markabygdveien legges om med ny trasé. Gang- og sykkelvei krysser i plan over ramper/lokalveier.

Reitankrysset

Reitankrysset skal bygges om til et fullverdig ruterkryss med påkjøringsrampe også i østgående retning. E6 legges på bru slik at rampene møtes under E6 i rundkjøringer med lokalvei. Det tilrettelegges ikke for gående og syklende i Reitankrysset. Kryssing over E6 vil skje via eget gangfelt på Vulubrua.

Fra Reppe til Være er det beregnet støy ved 88 boliger. På sjøsiden ved Humlehaugen ligger de fleste husene med en avstand fra E6 på 280 meter eller mer. På sørsiden langs Reppeveien og øvrige veier oppover i terrenget er det tett boligbebyggelse. De mest utsatte byggene er boligblokkene i Reppeveien.

Væretunnelen sett fra øst får et nytt tunnelløp. I likhet med de øvrige tunnelene mellom Ranheim og Værnes må eksisterende tunnelløp gjennom en omfattende rehabilitering innen 2019. Foto: Ingrid B. Sæther