Stortinget åpner nå for at den enkelte storbykommune allerede neste vinter kan innføre forbud for dieselbiler å kjøre i sentrum på dager med helsefarlig høy luftforurensning.

Men i Trondheim har ikke forurensning fra diesel- eller bensinbiler vært et problem de siste årene. Her er det svevestøv fra piggdekk som sliter asfalt, som er mest helseskadelig. Derfor tror ikke fagleder i miljøenheten i Trondheim kommune, Tore Berg, at det vil bli aktuelt å nekte dieselbiler å kjøre i Midtbyen og andre sentrale områder.

I neste vintersesong kan det i perioder bli aktuelt med piggdekkforbud for en del type kjøretøy sentralt i Trondheim. Bystyret har delegert til formannskapet å iverksette slike tiltak på grunnlag av en faglig vurdering. Tiltaket må også godkjennes av Statens vegvesen.

Forbud i Midtbyen

– Målinger viser at i Trondheim sentrum er ikke utslipp av nitrogendioksid (NO2) i eksos fra biltrafikk problemet. Her er det svevestøv som er den største kilden til forurensning, sier Berg.

Derfor har Trondheim kommune, Statens vegvesen og Sør-Trøndelag fylkeskommune utarbeidet en forskrift.

Den går ut på at på dager med ekstra høy luftforurensning, vil et piggdekkforbud gjelde fra vest for E6 Omkjøringsveien mellom avkjøringen til Lade og Sluppen. Fra Sluppen til Nidareid bru og nordover til Skansen. Langs sjøen fra Skansen til Leangbukta.

Korteste vei fra Leangbukta øst for Haakon VIIs gate sørover E6 Omkjøringsveien. Riksvei 706 gjennom Strindheimtunnelen er unntatt fra piggdekkforbudet. Det samme er E6 Omkjøringsveien.

I tillegg er det aktuelt å innføre lavere fartsgrense utenfor forbudssonen.

Formannskapet må hver gang foreta et hastevedtak hvis piggdekkforbud skal innføres. Administrasjonen og politikerne må rett og slett følge med på værmeldingen for å se når det kan ventes ekstra tørre og kalde perioder.

– I Trondheim sentrum er det god utlufting. Det er sjelden utslippet fra bilmotorene legger seg som et lokk over byen, slik det til tider kan forekomme i Oslo og Bergen, med svært høy konsentrasjon av den helseskadelige gassen NO2 (nitrogendioksid). I stedet er det svevestøvet som byr på utfordringer, understreker fagleder Tore Berg.

Færre kjører piggfritt

Varaordfører Knut Fagerbakke (SV) er glad for at Stortinget nå gir storbykommunene mulighet for å innføre restriksjoner ved bruk av dieselbil.

– I dag er det neppe aktuelt å innføre kjøreforbud for dieselbiler i Trondheim slik Oslo og Bergen ønsker. Men forurensingssituasjonen kan forandre seg, og da kan vi innføre tiltak, sier Fagerbakke. Han minner om at SVs forslag om å gjeninnføre piggdekkgebyret, er blitt nedstemt. Tellinger viser at andelen piggfrie dekk er sunket fra 80 prosent i 2010 til 64 prosent i 2014.

Piggdekkforbud vil bli varslet minst to dager før det settes i verk, og det vil bli tydelig skiltet. Når det er minusgrader, kan man ikke spyle med vann med for å dempe støvet. I stedet blir det brukt saltlake. Luftkvaliteten blir dårligere og man risikerer brudd på forurensningsforskriftens grenseverdi for svevestøv.

Flere europeiske byer har innført såkalte lavutslippssoner slik at folk med astma eller luftveissykdommer kan være utendørs.

Noen byer har innført kjøreforbud, mens andre storbyer bruker ekstra høye bompenger for å bremse de mest forurensende kjøretøyene.