Om det blir Klæbu og Malvik, eller Melhus og Skaun i tillegg, er for tidlig å si. Begge deler skal utredes uten at den ene løsningen har mer aktualitet enn den andre.

Bak torsdagens forslag sto Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre. Fremskrittspartiet sluttet seg til. Dermed gikk hele 55 av bystyrets 67 representanter inn for tilnærmingen til nabokommunene.

Fordeling av oppgaver

Debatten ble uventet tam, trolig fordi man er tidlig i prosessen og fordi regjeringens oppskrift på oppgavefordeling mellom forvaltningsnivået ikke kommer før utpå vårparten. Enkelte av representantene ga utrykk for at det virker underlig å vurdere kommunegrensene før man vet hva de nye kommunene skal holde på med.

I flertallsvedtaket er det en overordnet målsetting at beslutninger som berører kommunenes innbyggere skal tas på lavest mulig nivå. Det innebærer et ønske om å flytte fremtidige oppgaver nedover i det offentlige systemet.

Bystyret vil utrede kommunal overtakelse av oppgaver både fra staten og fylkeskommunen. Trondheim kommune har allerede søkt om å få overta BUF-etats statlige oppgaver. Som en forsøksordning hadde Trondheim i en periode dette ansvaret, og forsøket ble ansett som meget vellykket. Men staten tok likevel tilbake dette ansvaret.

Opplæring

Bystyret ber videre om at ansvaret for videregående opplæring og voksenopplæring overføres fra fylkeskommunen. Dette er en gjenganger, men aldri blitt gjennomført. Stor-Trondheim kan påta seg denne oppgaven, men fra fylkeskommunen er det uttrykt bekymring for det videregående skoletilbudet i resten av Sør-Trøndelag.

Bystyret ønsker også å utrede overtakelse av fylkeskommunens ansvar for grunnskoleopplæring og spesialpedagogisk hjelp i statlige institusjoner. Fylkeskommunens ansvar for folkehelsearbeidet og tannhelsen kan også trondheimspolitikerne tenke seg å overta.

Trondheim ønsker i tillegg å få et større og mer formalisert ansvar for kollektivtrafikken og de kommende bymiljøavtalene, herunder belønningsmidlene.

Det samme gjelder de fylkeskommunale virkemidlene for nærings- og samfunnsutviklingsarbeid og kulturmidler som i dag fordeles av fordeles av kulturrådet.

Lokaldemokrati

En spesiell side ved reformen vil bli hvordan man skal ivareta lokaldemokratiet på en god måte. Trondheim har svært dårlige erfaringer med bydelsutvalg og de senere bydelsrådene.

– Verre supperåd skal man lete lenge etter. Jeg vil advare på det sterkeste mot å gjøre dette igjen. De ble da også lagt ned, sa Høyres Michael Birkeland som i sin tid hadde "gleden" av å være medlem. Rådmannen har varslet at han ønsker å utrede alternative former for kommunedelsdemokrati.

Flertallet lover at det skal gjennomføres en innbyggerhøring i form av en spørreundersøkelse i løpet av dette året. For øvrig krever flertallet at det blir gitt nødvendig informasjon gjennom hele prosessen.

Ingen av representantene støttet rådmannens alternativ om en mulig sammensslåing med seks nabokommuner, de fire nevnte pluss Stjørdal og Orkdal. I en merknad heter det at begge kommuner er viktige motorer i egne regioner og kan derfor være naturlige kommunesentre for større kommuner øst og vest for Trondheim. Bystyret er innstilt på et nært samarbeid med både Stjørdal og Orkdal, uavhengig av hvor de nye kommunegrensene blir trukket. Og dersom de selv ønsker det, er Trondheim åpen for en sammenslåing også med disse. Men signalene så langt tyder ikke på at det er noe folkekrav å bli deler av Stor-Trondheim.

Flertallet i bystyret presiserer at sammenslåing av kommuner baseres på grunnleggende frivillighet.

Uenig: Geirmund Lykke (KrF) mente flertallet i for sterk grad tok hensyn til Trondheim. Foto: Mari Wold