For to år siden hadde Trondheim den mest forurensede lufta av alle storbyer i Norge. I fjor snudde det: Trondheimslufta er renere enn noen gang de siste 20 årene.

I 20 år har Trondheim kommune målt både antall døgn med for mye svevestøv og mengden nitrogendioksid (NO2) i eksos. 2014 var året med renest luft hittil – med god margin.

- Tidligere var luftkvaliteten i Trondheim rett og slett uholdbar. Nå er det langt renere og penere i byen. Det er fristende å friskmelde lufta, men vi er ikke helt der ennå, sier Tore Nordstad, rådgiver ved miljøenheten i Trondheim kommune.

Nattevask i gatene

De gode resultatene kommer av innsatsen for støvdemping og tilrettelegginger til folket fra Statens vegvesen og kommunen.

Vegvesenet har sammen med Trondheim bydrift satt inn store ressurser for å vaske hovedfartsårene i byen, slik at støv ikke havner i lufta. Elgeseter gate har vært kjent som en av de mest forurensede gatene i Norge.

Les også: Det kan gå mot midtstilt kollektivfelt i Elgeseter gate

Nå kan vi endelig si at dette ikke stemmer lenger. I fjor var antall døgn med for mye svevestøv i gata nede i ni døgn. For drøye ti år siden var det 60 døgn med for mye svevestøv i området.

- Vi bruker stort sett store feiemaskiner med høytrykksvask. Det jobbes hovedsakelig på natta for ikke å hindre trafikk, sier ingeniør i Trondheim bydrift, Kjetil Haarberg.

Vanskelig vår

Biler med piggdekk er Haarberg og kollegenes verste fiende. Bruken av piggdekk har økt fra 20 til 36 prosent siden gebyret ble avviklet i 2010.

- Mer piggdekk gir mer helsefarlig svevestøv. Piggdekk og kalde vinterperioder er en veldig dårlig kombinasjon. Når det er kaldt kan ikke gatene vaskes i fare for at det blir for glatt i veibanen, sier Haarberg.

Les på PLUSS: Pigger verre enn diesel i Trondheim

Da må det brukes saltlake for å binde støvet til veien, slik at det ikke havner i lufta.

Vinteren 2014 bød imidlertid på lengre perioder med mildvær, slik at feiemaskinene kunne brukes. Mildværet er en av årsakene til de gode tallene.

Haarberg er klar på at de ofte møter utfordringer når våren kommer. Han mener enkelte kjører med piggdekk for lenge.

- Vår med mye pent vær og sol gjør at veiarealet tørker hurtig. Tørr vei vil vi ikke ha. Fuktige veier holder i større grad på støvet, sier Haarberg.

Bedre busser

Det gjennomsnittlige innholdet av skadelig nitrogendioksid (NO2) i eksos er nær halvert på sju år i den tidligere verstinggaten, Elgeseter gate.

- Elbiler og gassdrevne busser har hatt stor effekt, sier rådgiver Tore Nordstrand.

Les på PLUSS: Bilene forsvant på skoleveien

- I tillegg har flere i Trondheim begynt å komme seg rundt uten motor. Vi må fortsette å legge til rette for gående og syklende. Slutter vi med det, vil situasjonen fort snu. Kampen er ikke vunnet ennå, sier han.

Les innlegget i Snakk ut: - Det største pluss, er billigere buss!

Ber folk velge med omhu

Når NO2 først havner i lufta, kan det ikke fjernes. Nordstad påpeker at de enkeltes valg i hverdagen spiller en stor rolle for luftkvaliteten.

- Nye dieselbiler er en miljøversting. De gir mye mer NO2 enn bensinbiler og eldre dieselbiler. Vi vinner stort på at flere velger bort dieselbiler, sier Nordstad.

Mindre tungtrafikk gjennom sentrum som følge av bompunkter og Nordre avlastningsvei, samt mindre fyring og mer fjernvarme er andre årsaker til bedre luft.

- Bedre luftkvalitet betyr bedre folkehelse, sier Nordstad, og fortsetter:

- Folk blir generelt i dårligere form når de puster inn forurenset luft. For dem som har eller står i fare for å få sykdommer i lunger, hjerte og kar, kan det få virkelig ille konsekvenser. Friske og raske opplever gjerne svie i øyne, vond hals og hyppigere forkjølelser i dårlig luft.

Trondhjemmere kunne i fjor puste inn renere luft enn noen gang de siste 20 årene. Rådgiver hos miljøenheten i Trondheim kommune, Tore Nordstad, mener folk må bli flinkere til å ta gode valg slik at trenden ikke snur. Rengjøring og miljøvennlige busser er blant årsakene til at Elgeseter gate ikke lenger kan regnes som verstinggate på forurensning. Jens Petter Soraa Foto: jens petter søraa
Denne «kassen» i Elgeseter gate måler mengden nitrogendioksid og svevestøv i lufta. Foto: jens petter søraa